Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Chicago O'Hare internasjonale lufthavn (ORD)

Den travle flyplassen heter offisielt Chicago O'Hare International Airport, men kalles også ofte bare Chicago eller O'Hare Airport (ORD). Med totalt åtte rullebaner har O'Hare ca. 2700 flyoperasjoner daglig og er nå blant de seks travleste flyplassene i verden. O'Hare, som ligger bare 27 km nordvest for Chicago, betjener storbyområdet og er et viktig knutepunkt for både American og United Airlines, i tillegg til at den er sentrum for Spirit Airlines' og Polar Air Cargos kommersielle aktiviteter.

Chicago lufthavn, som strekker seg over et nesten 7 630 hektar stort område, tilbyr direkteflyvninger og langdistanseflyvninger til mer enn 220 destinasjoner over hele verden, fra USA til Sør-Amerika, Europa, Midtøsten, Asia, Afrika, Karibia og Oseania.

ORDs begynnelse under krigen

Den første store flyplassen i Chicago var Municipal Airport som åpnet i 1926, men det tok bare noen få år før Chicagos myndigheter innså at den nye flyplassen ikke hadde tilstrekkelig kapasitet, og man begynte å lete etter en ny og større flyplass. Før man rakk å fatte noen beslutning, brøt det imidlertid ut krig i Europa, og USA hadde nettopp gått inn i kampen. Man valgte i all hast en tomt ved navn Orchard Place og begynte umiddelbart å produsere Douglas C-54 Skymasters (et firemotors transportfly) for krigsinnsatsen. Mer enn 650 C-54-transportfly ble produsert på fabrikken og fløyet ut fra flyplassen som fikk navnet Douglas Airport.

På slutten av andre verdenskrig ble kontrakten med Douglas Company avsluttet, og flyprodusenten flyttet produksjonen til California, og flyplassen skiftet navn til Orchard Field Airport med flyplasskoden ORD.

Etter all krigsaktiviteten fikk O'Hare (Orchard Field) en rolig periode før Koreakrigen brøt ut i 1950, da flyplassen igjen ble brukt militært. Flyplassen ble flittig brukt av det amerikanske flyvåpenet og ble jagerflybase for den amerikanske 62. jagerflyskvadronen. Etter krigens slutt i 1953 fortsatte flyvåpenet å bruke Orchard Field som aktiv base, men etter hvert som behovet for jagerfly avtok, hang flyplassens fremtid i en tynn tråd.

Kommersiell opptur

Takket være god planlegging (eller ren flaks) begynte den kommersielle aktiviteten på Orchard Field å ta seg betraktelig opp samtidig som det amerikanske flyvåpenet trakk seg ut. Etter å ha blitt omdøpt til O'Hare Airport i 1949 til ære for det amerikanske marineflygeresset Edward O'Hare, var flyplassens design og utforming forut for sin tid. O'Hare Airport ble designet av Ralph H. Burke og kunne skilte med en sentral terminal som var delt opp i flere terminaler, underjordiske tankanlegg, direkte veiforbindelse til terminalene og en direkte jernbaneforbindelse til Chicago sentrum. Dette var avgjørende faktorer for den raske veksten og suksessen til O'Hare, og de store amerikanske og globale flyselskapene begynte snart å operere på den nye flyplassen.

Flyplassens utforming

Det er fire terminalbygninger på O'Hare internasjonale lufthavn (nummerert 1,2,3 og 5) som inneholder ni avgangshaller som er merket med bokstavene B,C,E,F,G,H,K,L og M.
Terminal 1, 2 og 3 er forbundet med hverandre, men terminal 5 ligger på tvers av en rekke taksebaner og nås enten med skyttelbuss eller lufthavnens transportsystem. For å komme til terminal 5 må man også forlate ett sikkerhetsområde og gå gjennom en ny sikkerhetskontroll ved ankomst.
O'Hare International har to sett med tre parallelle rullebaner. Tre av rullebanene ligger på hver side av terminalbygningene, tre på den nordlige delen av flyplassen og tre på den sørlige delen av flyplassen. I tillegg har flyplassen ytterligere to rullebaner (én i nord og én i sør), slik at det totalt er åtte rullebaner, noe som er flest av alle sivile flyplasser i verden.

Flyselskaper og terminaler

Selv om terminal 5 regnes som utenlandsterminalen på O'Hare lufthavn, er det ikke den eneste som håndterer utenlandsflyvninger. Terminal 1 og 3 håndterer også en begrenset mengde flytrafikk over Stillehavet og Atlanterhavet.

Nedenfor finner du en oversikt over hvilke flyselskaper som bruker hvilke terminalbygninger:

Terminal 1

United Airlines, All Nippon Airways (ANA), Lufthansa

Terminal 2

United Airlines, JetBlue, Delta Airlines, Air Canada

Terminal 3

Alaska Airlines, Air Choice One, American Airlines, Spirit Airlines, Iberia, Japan Airlines, Cape Air

Terminal 5

Air France, Air India, Aer Lingus, AeroMexico, Air New Zealand, Asiana, Austrian Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Copa Airlines, China Eastern Airlines, Emirates, Ethiopian Airlines, EVA Air, Finnair, Etihad Airways, Frontier Airlines, Hainan Airlines, Interjet, IcelandAir, KLM, Korean Air, LOT Polish Airlines, Royal Jordanian, Southwest Airlines, Qatar Airways, Sun Country Airlines, Swiss International, Turkish Airlines, Thai Airways, Volaris Airlines

Det fantes opprinnelig en terminal 4, men denne ble for trang til å håndtere det store antallet flyvninger, passasjerer og skyttelbusstjenester som var nødvendig, og ble erstattet med den forbedrede terminal 5.

Sikkerhets- og tollkontroll

Som man kan forvente på alle amerikanske flyplasser, blir sikkerhets- og tollkontrollene tatt svært alvorlig, og det er svært viktig å ha all dokumentasjon i orden og sørge for at bagasjen ikke inneholder forbudte gjenstander. Det er TSA (Transportation Security Administration) som står for all sikkerhetskontroll, og det er sikkerhetskontroller i hver av de fire terminalbygningene.

Amerikanske statsborgere kommer vanligvis gjennom sikkerhetskontrollen og tollen med minimal forsinkelse, men dette er ikke alltid tilfelle for utenlandske statsborgere som ankommer USA. Innbyggere fra land som er omfattet av Visa Waiver Program (VWP) (som inkluderer Europa og Storbritannia) må ha et gyldig pass som er ESTA-godkjent. ESTA står for Electronic System for Travel Authorization og er et digitalt visum som er knyttet til passet. ESTA-godkjenning er obligatorisk for alle VWP-borgere som ønsker å reise inn i USA, men gir ikke automatisk passinnehaveren rett til innreise, da denne avgjørelsen ligger i hendene på den undersøkende tjenestemannen i Customs and Border Protection (CBP).

Flyplassens tollkontroll ligger i terminal 5 (siden det er her internasjonale flyvninger ankommer), og reisende som ankommer, må hente bagasjen før de går videre til sikkerhets- og tollskranken. Det er vanlig med tilfeldige kontroller og røntgenundersøkelser av bagasjen, og du bør være oppmerksom på at det kan ta opptil to timer før du kan forlate flyplassen.

Automatisk passkontroll

O'Hare lufthavn er den første flyplassen i USA som tilbyr reisende muligheten til å benytte seg av automatisert passkontroll (APC ) for å effektivisere og fremskynde ankomstprosessen. VWP-borgere med et gyldig ESTA-godkjent pass kan gå inn i en selvbetjeningsautomat i passkontrollområdet og fylle ut et kort spørreskjema. Det er gratis å bruke APC-systemet, og personopplysningene som samles inn, lagres på en sikker måte. Når spørreskjemaet er utfylt, utstedes det en kvittering som vises til CBP-tjenestemannen på vakt, hvor den verifiseres og den reisende får tillatelse til å reise inn i USA.

Transfer og bakketransport

På grunn av fremtidsrettet planlegging og flyplassens relative nærhet til Chicago er det mange muligheter for å komme seg til og fra O'Hare internasjonale lufthavn, inkludert buss, shuttle, tog, taxi, leiebil og samkjøring.

Buss og skyttelbuss

Det går en rekke rutebusser og en egen flyplasstransport fra Chicago og forstedene til O'Hare internasjonale lufthavn.

Tog

CTAs (Chicago Transit Authority) Blue Line går 24 timer i døgnet mellom O'Hare og Forest Park via Chicago sentrum.

Taxi

Det er rikelig med drosjer til og fra O'Hare til rimelige priser.

Leiebil

Alle de kjente bilutleieselskapene finnes i Chicago eller på flyplassen, og passasjerer som ankommer O'Hare kan også forhåndsbestille en reservert parkeringsplass.

Samkjøring

Uber og andre samkjøringsselskaper tilbyr transport til og fra flyplassen, men nyankomne anbefales å forhåndsbestille ved hjelp av det aktuelle selskapets telefonapp.

På flyplassen

Ettersom terminal 1 til 3 er forbundet med hverandre, er det enkelt å bevege seg rundt i disse områdene til fots, men dette er ikke mulig hvis du skal til terminal 5. Det finnes imidlertid en gratis skyttelbuss til avgangshallen for internasjonale avganger i terminal 5 som er tilgjengelig 24 timer i døgnet.

Passasjerer som reiser fra flyplassen til byen, kan benytte seg av lokaltoget (Metra) som går inn til Chicago sentrum, eller ta CTA Blue Line direkte til Chicago sentrum. Blue Line-stasjonen ligger i flyplassens parkeringshus og er tilgjengelig direkte fra terminal 1, 2 eller 3, eller via skyttelbuss fra terminal 5.