Redigert: okt. 15, 2023
I sine pågående anstrengelser for å administrere det økende antall reisende på amerikanske flyplasser bedre, begynte CBP og flyplassautoriteter å samarbeide for noen år siden for å lansere APC (Automated Passport Control)-programmet. Denne innovative teknologien har som mål å gjøre inspeksjonsprosessen av reisende raskere ved å tilby Automated Passport Control (APC) selvbetjeningskiosker der passasjerer kan sende inn sin biografiske informasjon og tolldeklarasjon elektronisk. Siden programmet ble introdusert i mai 2013, har det bidratt til å gi en 20 % til 40 % reduksjon i ventetider.
Hovedmålet til APC-systemet er å styrke produktiviteten til CBP (Customs and Border Protection)-betjenter ved å skifte et antall av de nødvendige, men rutinemessige datainnsamlingsfunksjonene til passasjerer på et tidspunkt der de ellers ville stå i lange køer mens de venter på å bli betjent. Siden køene ved APC-kioskene typisk er vesentlig kortere, kan reisende bli behandlet raskere og komme seg videre snarere.
I tillegg til dette, ved å redusere arbeidsbelastningen til CBP-betjenter, er APC-kioskene i stand til å frigjøre dem for andre plikter. Disse kioskene er ikke kompliserte å bruke, de Krever ikke betaling av noen medlemsgebyrer og det er ingen forhåndsregistrering involvert i prosessen. En annen fordel er at brukeren ikke trenger å fylle ut et deklarasjonsskjema siden alle de nødvendige spørsmålene dekkes av kioskens elektroniske system.
APC eller Automated Passport Control er et program drevet av CBP (Customs and Border Protection)-myndighetene. Det har som mål å gjøre innreiseprosessen raskere for følgende grupper mennesker:
APC gjør dette ved å automatisere prosessen gjennom Custom and Border Protections primære inspeksjonsområde. Reisende er i stand til å bruke selvbetjeningskiosker der de legger inn biografiske opplysninger og svarer på spørsmål.
Merk følgende: Det er ingen kostnader involvert. APC krever heller ikke at du blir med i noe program, og det krever heller ikke forhåndsregistrering. Når det gjelder håndteringen av personlige opplysninger følger det svært høye standarder for beskyttelse. Reisende som bruker APC nyter redusert ventetid, raskere behandling og mindre trafikkork.
Der APC-systemet er satt opp, kan kvalifiserte passasjerer gå direkte til APC-kioskene i flyplassens passkontrollområde heller enn å måtte fylle ut et utskrevet tolldeklareringsskjema. Når de er ved kiosken, vil den reisende bli bedt om å ta bilde, skanne hans eller hennes pass, og svare på noen spørsmål relatert til CBP for å verifisere flyvningen deres og deres biografiske informasjon.
Så snart en passasjer har fullført denne prosessen, vil de bli gitt en kvittering. Han eller hun kan deretter ta kvitteringen sammen med passet sitt til en CBP-betjent for det endelige stadiet av inspeksjonen, før de blir gitt klarsignal for innreise til USA.
APC-kioskene tillater en gruppe enkeltpersoner som bor på samme adresse å bli behandlet samtidig.
Følgende amerikanske flyplasser har APC-kiosker. Flere forventes å legges til I fremtiden:
For å komme i gang må en kvalifisert reisende aktivere skjermen og velge deres type reisedokument. Det neste trinnet er å skanne dette dokumentet og velge en grunn til at de reiser til USA. Etter det må de ta fingeravtrykkene sine og et bilde av seg selv, og svare på noen tolldeklarasjonsspørsmål. Systemet overfører deretter denne informasjonen til CBP, der en standard risikovurdering vil bli utført. Når det er gjort, vil maskinen skrive ut en kvittering.
Så snart en reisende er ferdig ved en APC-kiosk, må han eller hun ta sitt reisedokument, den utskrevne kvitteringen og boardingkortet sitt (der aktuelt) til en CBP-betjent som vil verifisere alt før de gir endelig klarering.
Amerikanske statsborgere og personer med lovlig permanent oppholdstillatelse i USA; canadiske statsbrogere, deltakere i et kvalifisert VWP (Visa Waiver Program), og reisende som reiser inn i USA med et D, C1/D, or B1/B2 visum kan bruke APC-kiosker.
Ja, disse reisende kan bruke APC og vil passere via en liknende APC-kioskprosedyre som beskrevet ovenfor. De vil imidlertid måtte gå gjennom en noe annerledes prosess for fingeravtrykk og bilde. Det må merkes på dette stadiet av ESTA-besøkende kun har tillatelse til å bli i USA for 90 dager eller mindre.
Nei, det er ikke nødvendig. En reisende vil kunne svare på disse spørsmålene elektronisk under hans eller hennes besøk til APC-kiosken. Etterpå vil denne informasjonen bli verbal verifisert av en CBP-betjent. Hvis du allerede har fylt ut et CBP-deklarasjonsskjema og CBP-betjenten informerer deg om at dette ikke lenger er nødvendig, be betjenten om å makulere skjemaet.
Følgende språk er for øyeblikket tilgjengelig ved APC-kiosker: engelsk, fransk, spansk, italiensk, nederlandsk, koreansk, kinesisk (forenklet/tradisjonell), tysk og japansk.
Nedenfor er en liste over forhåndsbetingelser påkrevd for vellykket behandling ved en APC-kiosk:
Sv. Ja. Ingen personopplysninger blir lagret av APC-systemet. Reisendes svar på deklarasjonsspørsmålene og deres reisedokumentinformasjon blir sendt mellom kiosken og CBP (Customs and Border Protection) gjennom et sikkert system som bruker krypteringsprotokoller på høyt nivå, liknende måten det blir gjort på når informasjon sendes inn av en CBP-betjent i én av skrankene.
Sv. Et bilde av den reisende må tas for å gjøre DVO (Document Verification Officer) i stand til å bekrefte at deklarasjonskvitteringen er for samme enkeltperson som brukte APC-kiosken og at bildet på kvitteringen og reisedokumentet samsvarer. I tilfelle av Visa Waiver Program-reisende som har et gyldig ESTA og som reiser inn I USA igjen, er bildet nødvendig for å holde U.S. Visit-programmet som overvåkes av CBP oppdatert.
Sv. Nei, det vil ikke være mulig. Reisende med en slik midlertidig forlengelse må behandles av en CBP-betjent ved én av skrankene.
Sv. Nei, det er ikke mulig. Når MRZ (maskinlesbar sone) på LPR-kortet blir skannet, kan ikke maskinen lese innholdet i strengen. I dette tilfellet, og også i tilfellet av utløpte kort, vil kiosken be brukeren om å gå til en CBP-skranke.
Sv. Generelt bør det være mulig å behandle skadede reisedokumenter, gitt at de to linjene med kode som vises nederst på hovedsiden forblir lesbare.
Sv. Prøv å skanne det igjen, eller gå til en annen kiosk. Hvis problemet fortsetter, gjør følgende: