Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Washington Dulles internasjonale lufthavn (IAD)

Washington Dulles International Airport (IAD ) ligger på grensen mellom fylkene Loudoun og Fairfax i delstaten Virginia, omtrent 42 km vest for den amerikanske hovedstaden Washington D.C. Det er en av tre flyplasser som betjener Washington-området, de andre er Ronald Reagan International og Baltimore/Washington International.

Av de tre flyplassene er det Ronald Reagan som har færrest passasjerer, mens Baltimore har flest. Washington Dulles er imidlertid den største, med et areal på 13 000 hektar, og den travleste når det gjelder internasjonale flyvninger med over 60 000 passasjerer daglig. Flyplassen regnes som områdets internasjonale knutepunkt og er en viktig base for United Airlines.

Flyplassen ble åpnet relativt nylig, i 1962, og har blant annet fått sitt navn etter John Foster Dulles, som var tidligere utenriksminister for president Dwight D. Eisenhower. IATA-koden (International Air Transport Association) for flyplassen var tidligere DIA (Dulles International Airport), men dette ble ofte feilaktig lest som DCA, som er IATA-koden for Ronald Reagan Airport, så koden ble endret til IAD.

Flyplassens historie

Før andre verdenskrig var Hoover Field den viktigste flyplassen i Washington-området, og den lå der Pentagon ligger i dag. Hoover Field ble i 1941 erstattet av Washington National Airport, men noen år etter krigens slutt begynte luftfartsmyndighetene å vurdere å bygge en ny flyplass i nærheten av den amerikanske hovedstaden. Washington Airport Act fra 1950 sørget for finansiering av prosjektet, og den nye flyplassen skulle ligge i Fairfax County. Den valgte plasseringen ble imidlertid raskt forkastet på grunn av protester fra innbyggerne i nærheten og de stadig voksende forstedene rundt Washington.

Til slutt, i 1958, valgte president Eisenhower den nåværende beliggenheten, som ble oppkalt etter John Foster Dulles, som senere ble sjef for Federal Aviation Administration (FAA). Byggingen av den nye flyplassen, som ble anlagt på en mindre flyplass kalt Blue Ridge Airport, var ikke ukontroversiell. 87 grunneiere på flyplassområdet fikk sine eiendommer kondemnert og revet.

Design og utforming

Hovedterminalen ble tegnet av den kjente arkitekten Eero Saarinen og er anerkjent for sin eleganse og skjønnhet. I forbindelse med ombyggingen på nittitallet ble terminalens lengde mer enn doblet, noe som ga mer plass til passasjerer og billettskranker.

Ved åpningen hadde Dulles Airport (som den offisielt het) fire rullebaner (tre lange og en kort), en kort rekke med kontorer, et lite hotell og en kunstig innsjø for oppsamling av regnvann. Dulles hadde også en kjørebane i to nivåer på forsiden av flyplassen: en for ankomster og en for avganger.

Flyplassens navn ble endret igjen i 1984, da den fikk det offisielle navnet Washington Dulles International Airport. I dag har IAD fortsatt hovedterminalbygningen, men har i tillegg to satellitterminaler med avgangshallene A, B, C og D, som til sammen har 139 gater. Det er fire rullebaner på Dulles, og en femte er fortsatt under planlegging, og det er ikke satt noen dato for byggestart.

Flyselskaper som opererer på Washington Dulles lufthavn

Det er tre terminaler på Dulles lufthavn, men ingen av dem har noe navn bortsett fra hovedterminalen, som bare kalles "hovedterminalen". De to gjenværende terminalene har verken nummer eller bokstav, og det eneste som skiller dem fra hverandre er at den ene huser avgangshall A og B, mens avgangshall C og D ligger i den andre.

Dette gjør det ikke særlig enkelt for avreisende passasjerer å finne riktig avgangsgate. Ankommende passasjerer fra internasjonale flyvninger vil mest sannsynlig gå i land i enten avgangshall A eller D, men dette er ingen garanti.

For det meste tildeles flyselskapene en terminal eller hall på følgende måte:

Hovedterminal

Air Georgian Airlines (Air Canada), Frontier Airlines og Southern Air Express

Avgangshall A

Aer Lingus, Air China, Air France, Aeroflot, Copa Airlines, Ethiopian Airlines, Emirates, KLM, IcelandAir, Korean Air, Porter Airlines, LATAM, Saudi Arabian Airlines, Sun Air International, United Express, Turkish Airlines, Virgin Atlantic

Avgang B

Air India, AeroMexico, Alaska Airlines, American Airlines, All Nippon Airways, Avianca Airlines, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Delta International, Lufthansa, JetBlue, Qatar Airways, PSA Airlines, Royal Air Maroc Airlines, South African Airways, Scandinavian Airlines, Southwest Airlines, Virgin America, TACA Airlines

Avgang C

United Airlines, United Express

Avgangshall D

United Airlines, United Express

Uansett hvilken avgangshall eller terminalbygning de internasjonale passasjerene går i land i, blir de ledet gjennom sikkerhetsområdet til den internasjonale ankomstbygningen, der toll- og immigrasjonskontrollen ligger.

Toll og immigrasjon på Dulles lufthavn

Med så mange som 2400 passasjerer i timen må man regne med forsinkelser og køer ved bagasjeutlevering, toll og immigrasjon, men situasjonen er mye bedre enn for noen år siden. Mer enn seks millioner utenlandspassasjerer passerer Dulles Airport hvert år, og det er flyplassens fortjeneste at køer og forsinkelser holdes på et minimum takket være den nylige utvidelsen av ankomsthallen og installasjonen av nye tollkontrollposter.

Alle ikke-amerikanske statsborgere som ankommer med internasjonale flyvninger, og bagasjen deres, må kontrolleres og godkjennes av Customs and Border Protection (CBP )-agenter før de forlater sikkerhetsområdet og forlater flyplassen. Reglene varierer avhengig av passasjerens nasjonalitet og avreiseland.

Skjema for pass, visum og tolldeklarasjon

Ikke-amerikanske reisende fra mange land vil bli bedt om å fremvise gyldig pass og godkjent amerikansk visum. Visuminnehavere må også fylle ut et tolldeklarasjonsskjema som vanligvis deles ut og fylles ut under flyreisen.

Pass med ESTA

Innbyggere fra land som er med i Visa Waiver Program (VWP ) trenger ikke visum, men må ha et gyldig pass med ESTA-godkjenning. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) er en elektronisk form for visum som er knyttet til passet og gir innehaveren tillatelse til å reise inn i USA. Innreise er imidlertid ikke garantert, ettersom en CPB-agent kan nekte innehaveren innreise hvis det er rimelig og tilstrekkelig grunn til det. VWP-landene inkluderer Andorra, Australia, Østerrike, Belgia, Brunei, Chile, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Israel, Italia, Japan, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Republikken Malta, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Sør-Korea, Spania, Sverige, Sveits, Taiwan, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn. Reisende bør forsikre seg om at ESTA er inn vilget i god tid før avreise.

Regelmessige besøkende til USA som er medlemmer av Global Entry Program, kan komme raskere gjennom tollen. Medlemmer av programmet kan unngå å stå i kø ved å skanne passet og fingeravtrykkene sine (som registreres under søknadsprosessen) i Global Entry-kioskene som finnes på mange amerikanske flyplasser, inkludert Dulles. Det er en påmeldingsavgift (for tiden 100 dollar) for Global Entry-programmet, som er åpent for enkelte europeiske land, inkludert Storbritannia.

Transport og bakketransport

For å komme seg til og fra Washington Dulles lufthavn må du bruke bil eller buss, da det foreløpig ikke finnes noen togforbindelse.

Fairfax-forbindelsen

Både rute 981 og rute 983 går mellom Washington Dulles lufthavn og Reston Station, hvor det er forbindelse til Washington D.C.

Metroline

Jernbanesystemet Metroline, som drives av Washington Metro, forbinder Washington D.C. og flyplassen. Det ble satt i drift i 2023.

Metrobuss

Rute 5A går fra flyplassen og har endestasjon sørvest i Washington D.C.

Megabus

Megabus kjører regelmessig fra flyplassen til Charlottesville og Blacksburg.

Taxi

Alle drosjer på Washington Dulles eies og drives av selskapet Washington Flyer.

Bil

Både Uber og Lyft tilbyr biltjenester til og fra flyplassen.