Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Seattle-Tacoma internasjonale lufthavn (SEA)

Seattle-Tacoma International Airport ( SEA), også kjent under navnene SEA Airport og Sea-Tac, er en kommersiell flyplass som betjener Seattle-området. Den ligger innenfor bygrensen til SeaTac, en liten, nylig innlemmet by (1990) på ca. 10 kvadratkilometer og med i underkant av 30 000 innbyggere.

Sea-Tac ligger omtrent like langt fra byene Seattle (14 miles) og Tacoma (18 miles), og det er også kort vei til de store byene Oregon, Portland og Vancouver i British Columbia.

Seattle-Tacoma er relativt liten i forhold til trafikkmengden med sine bare 2 500 acres, men flyr både innenriks og utenriks og er et hovedknutepunkt for den store operatøren Alaska Airlines. Delta Air Lines har også en betydelig tilstedeværelse på flyplassen, og i 2022 var det 31 flyselskaper som opererte på Seattle-Tacoma lufthavn med flyvninger til 91 innenriks- og 28 utenriksflyplasser.

Flyplassen ble bygget på en ny tomt i nærheten av den allerede eksisterende Boeing Field, som var under militær kontroll. Sea-Tac, som hadde vært under bygging siden 1944, ble offisielt åpnet i 1947 med de første ruteflyvningene fra Trans-Canada og Northwest samme år. Flere flyselskaper flyttet virksomheten fra Boeing Field til Sea-Tac i årene som fulgte, og Trans-Canada og Northwest fikk selskap av Western Airlines, United Airlines og Pan Am.

I midten av 1957 var det mer enn 200 ukentlige avganger til innenlandske og internasjonale destinasjoner, og Pan Am startet de første direkteflyvningene til Europa i 1961.

Store utvidelsesarbeider

På slutten av sekstitallet, da Seattle-Tacoma overtok mer og mer av Boeing Fields virksomhet og etterspørselen etter flyreiser stadig økte, fikk flyplassen snart problemer med å klare seg, og det ble nødvendig med en større utvidelse. Mellom 1967 og 1973 ble det bygget en ny rullebane og to spesialbygde satellitterminaler. Andre steder på flyplassen ble det installert en undergrunnsbane, bygget et parkeringshus og passasjerfasilitetene ble oppdatert og forbedret.

På åttitallet ble hovedterminalen utvidet og renovert, avgangshall D ble utvidet, og avgangshallene B, C og D fikk en større overhaling med nye gater og bevegelige fortau.

Etter hvert som Seattle-Tacoma fortsatte å ekspandere, ble det nødvendig med ytterligere forbedringer. Hovedterminalbygningen ble utvidet og renovert i 2003, et nytt kontrolltårn åpnet i 2004 og en tredje rullebane ble lagt til i 2008.

I løpet av de siste årene har Delta Air Lines økt sine operasjoner på Sea-Tac betydelig og har lagt til dusinvis av innenlands- og utenlandsflyvninger, og i 2021 begynte American Airlines å gjøre Seattle-Tacoma til et knutepunkt for flyvninger til Asia.

Enkel X-layout

Sentralterminalen på Seattle lufthavn er formet som en X, der hver av de fire avgangshallene ligger på hver sin side av X-en. Avgangs- og ankomstområdene er betegnet som hall A til D, og det finnes også to satellitterminaler med benevnelsene North og South.

Sentralterminalen består av flere nivåer. På nivå 2 ligger flyplassens Satellite Transit System (STS), mens bagasjeutleveringen ligger på nivå 3.

Etter sikkerhetskontrollen kan man gå mellom terminalene og avgangshallene, og det finnes også et automatisk transportsystem, SEA Underground. For lengre avstander, eller for å gjøre reisen enklere, kan passasjerene også ta STS' blå, gule eller grønne linje mellom de ulike ankomst- og avgangsterminalene.

STS mellom terminalene

Flyplassens automatiske transportsystem, Satellite Transit System, har tre fargekodede linjer mellom avgangshallene og satellitterminalene.

  • Blå linje går mellom avgangshallene A og B og satellitterminal sør.
  • Grønn linje går mellom avgangshallene C og D og satellitterminal nord.
  • Gul linje går fra avgangshall A til D

Hvilken terminal eller avgangshall som er nødvendig, avhenger av flyselskapet og destinasjonen. De vanlige ankomst- og avgangspunktene for flyselskapene er som følger (med forbehold om endringer):

Avgangshall A (16 utganger)

Air Canada, Aer Lingus, JetBlue, Delta Air Lines, United Airlines, Japan Airlines

Avgangshall B (17 utganger)

Frontier Airlines, Southwest Airlines og Aer Lingus

Avgang C (27 utganger)

Alaska Airlines

Avgangshall D (17 utganger)

American Airlines

Nord-satellitt (20 utganger)

United Airlines, Alaska Airlines

Satellitt sør (14 utganger)

Air France, AeroMexico, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Condor, British Airways, Eurowings, Emirates, EVA Air, Hawaiian Airlines, IcelandAir, Lufthansa, Korean Air, Qatar Airways, Volaris, Virgin Atlantic, Xiamen Airlines.

De aller fleste internasjonale ankomster vil gå i land i satellitterminalen i sør, selv om forhåndsklarerte passasjerer vil bli behandlet i et av de andre ankomstområdene.

Immigrasjon og toll

Til tross for forbedringer på Seattle-Tacoma lufthavn de siste årene, kan det fortsatt ta opptil en time før utenlandspassasjerer kommer gjennom sikkerhets- og tollkontrollen, og enda lenger i rushtiden. Forhåndsklarerte passasjerer med ESTA-godkjente pass kommer generelt raskere gjennom flyplassen enn utlendinger med amerikanske visum og tolldeklarasjonsskjemaer som må kontrolleres.

Forhåndsgodkjente passasjerer

Innbyggere i VWP-land (Visa Waiver Program) trenger ikke lenger visum for å reise inn i USA. I stedet kreves det en ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Dette fungerer på samme måte som et visum, men er elektronisk og knyttet til passet. Etter å ha fylt ut et detaljert spørreskjema og gjennomgått strenge bakgrunnssjekker, vil besøkende til USA få innvilget eller nektet EST A, og uten dette er det umulig å reise inn i USA. Listen over VWP-land inkluderer: Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Island, Israel, Italia, Japan, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Østerrike, Polen, Portugal, Qatar, Malta, San Marino, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Taiwan, Sør-Korea, Sør-Korea, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Taiwan, Storbritannia.

Passasjerer som ikke er klarert

Ikke-amerikanske statsborgere som ikke er kvalifisert for ESTA, må være i besittelse av et gyldig pass og et amerikansk visum. De må også fylle ut et tolldeklarasjonsskjema med opplysninger om eventuelle gjenstander på forbudslisten som de har på seg eller i bagasjen. Køene for utlendinger som bruker visum, er som regel lengre og går saktere enn køene for forhåndsgodkjente ankomster, ettersom all dokumentasjon granskes nøye av toll- og grensepolitiet (CBP), og det er mer sannsynlig at bagasjen kontrolleres for hånd for denne gruppen.

Global Entry-programmet

Det går raskere å komme gjennom sikkerhetskontrollen og tollen på Seattle-Tacoma International eller en annen flyplass som deltar i programmet Global Entry. Global Entry er først og fremst beregnet på hyppige reisende som reiser inn i eller ut av USA med jevne mellomrom.

For å bli med i programmet må man fylle ut et detaljert spørreskjema, avgi fingeravtrykk og gjennomgå en bakgrunnssjekk. Medlemskap er åpent for amerikanske statsborgere eller personer bosatt i USA, samt statsborgere fra land som er oppført på en liste over godkjente land som anses å utgjøre en lav sikkerhetsrisiko. Listen omfatter følgende land: Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Island, Israel, Italia, Japan, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Østerrike, Polen, Portugal, Qatar, Malta, San Marino, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Taiwan, Sør-Korea, Sør-Korea, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Taiwan, Storbritannia.

Når et medlem er tatt opp i programmet, lagres medlemmets opplysninger og fingeravtrykk i en sikker database og kan raskt hentes ut ved Global Entry-kioskene på flyplassen, og kvitteringen kan valideres av immigrasjons- og tollmyndighetene.

Global Entry-kioskene er plassert i sentralterminalen ved siden av fem sikkerhetskontroller.

Transport og bakketransport

De vanlige reisemulighetene for å komme seg til og fra en flyplass finnes på Seattle-Tacoma, med et velkomment tillegg av en bybane.

Bybane

Link Light Rail går fra flyplassens egen stasjon (som ligger i parkeringshuset ved siden av Central Terminal) til University of Washington og har regelmessige avganger hvert 6. til 15. minutt.

Busser

Sound Transit Bus - kjører regelmessig til og fra flyplassen. Ekspressbusser fra Sound Transit Bus til Lakewood, Tacoma, Bellevue og Renton går fra den sørlige enden av Central Terminal.

King County Metro Bus - Passasjerer kan gå til busstasjonen på International Boulevard via Skybridge og velge mellom ulike destinasjoner som dekkes av rute 180, 156 og Rapid Ride A-linjen.

Skyttelbuss

Det finnes en rekke private skyttelbusser og shuttlebusser som kan bestilles på forhånd eller ordnes ved ankomst, og noen lokale hoteller tilbyr også shuttlebusser.

Taxi

Drosjeholdeplassen ligger ved flyplassens parkeringshus.

Samkjøring

De godkjente samkjøringstjenestene Uber, Lyft og Wingz tilbyr alle tjenester til og fra flyplassen med avleveringssteder utenfor avgangs- og ankomstområdene.