Philadelphia International (PHL ) er USAs 21. travleste flyplass med rundt 20 millioner passasjerer i året, og er den største flyplassen i delstaten Pennsylvania og den viktigste flyplassen i regionen. Flyplassen ligger bare 11 km fra hjertet av Philadelphia og er hjemsted for 22 flyselskaper med nesten 500 daglige avganger til over 130 destinasjoner over hele verden.
Flyplassen er et viktig knutepunkt for American Airlines i den nordøstlige delen av USA og selskapets viktigste innfallsport til Europa. Det er også et viktig knutepunkt for UPS Airlines og lavprisselskapet Frontier Airlines.
Philadelphia International har fire rullebaner og seks terminalbygninger, og har IATA-koden PHL (International Air Transport Association).
I 1925 ble området der den nåværende flyplassen ligger, kalt Hog Island, og var opprinnelig en treningsflyplass for nasjonalgarden i Pennsylvania. Flyplassen fikk navnet Philadelphia Municipal Airport av den berømte amerikanske flygeren Charles Lindbergh i 1927, selv om den nye flyplassen ikke fikk en ordentlig terminal før i 1940. Da terminalen sto ferdig, noe som var helt nødvendig for å dekke etterspørselen, flyttet de store flyselskapene TWA, American Airlines, United Airlines og Eastern raskt virksomheten sin til den forbedrede flyplassen.
Fra 1940, da andre verdenskrig herjet i Europa, ble flyplassen brukt av U.S. Air Corps som base for flytrening, og flere jagerfly- og bombeflyskvadroner gjennomgikk trening og øvelser på flyplassen i krigsårene.
Ved krigens slutt i 1945 var det ikke lenger behov for flyplassen som treningsbase for flyvåpenet, og den overordnede kontrollen ble gitt tilbake til sivile myndigheter. Ved krigens slutt endret også flyplassen navn til Philadelphia International, og store amerikanske flyselskaper startet direkteflyvninger til Europa.
På syttitallet skjedde det store utbygginger og forbedringer på PHL da terminal B/C ble modernisert i 1970, og terminal D og E åpnet i henholdsvis 1973 og 1977.
På slutten av åttitallet og inn på nittitallet ble U.S. Airways flyplassens dominerende flyselskap, en posisjon som ble ytterligere styrket i 2003 da flyselskapet flyttet store deler av sin virksomhet fra Pittsburgh til Philadelphia. U.S. Airways slo seg sammen med American Airlines i 2015, og det nye selskapet er fortsatt PHLs største operatør med gjennomsnittlig 420 avganger daglig.
Videre utvikling fulgte med åpningen av Terminal A-West i 2003, og rullebaneforlengelsene fortsatte frem til 2009. Flyplassens status som internasjonalt knutepunkt for American Airlines, kombinert med Southwest Airlines' økende trafikkvekst, har ført til at antall passasjerer har økt jevnt og trutt de siste tiårene, og passasjer- og godstrafikken fortsetter å øke år for år.
Philadelphia International er ingen liten flyplass, noe som fremgår av det faktum at det finnes ikke mindre enn seks terminalbygninger for å betjene det store antallet passasjerer. Disse er logisk og enkelt inndelt i
Terminalene A til F har hver sin spesifikke funksjon:
Terminal A er delt inn i en østlig og en vestlig del. Den har totalt 24 gater og er en internasjonal terminal for blant annet flyselskaper:
Totalt 29 gater er fordelt på terminal B og C, som hovedsakelig brukes av American Airlines. De to terminalene er adskilt av et kjøpesenter og en food court.
Terminal D, som ble oppgradert i 2008 og har en forbindelseshall til terminal E, er base for Delta Air Lines, Spirit Airlines, JetBlue, United Airlines, Sun Country og Air Canada. Det er også en forbindelse etter sikkerhetskontrollen til kjøpesentrene i terminal B/C.
Terminal E, som ble åpnet i 1977, er base for innsjekking for Alaska Airlines med avganger fra terminal D. I denne terminalen finner du også JetBlue, Frontier og Southwest Airlines.
Terminal F er den nyeste terminalen på flyplassen, og brukes blant annet av Contour Airlines og American Eagle, og er spesielt beregnet på regionale flyvninger.
Det går flytog fra SEPTA Regional Rail mellom alle terminalene på Philadelphia International. Alle stasjonene ligger ved siden av bagasjeutleveringen i hver terminal og kan nås via rulletrapp eller heis fra terminalens skywalk.
Som man kan forvente på alle amerikanske flyplasser, er sikkerhets- og immigrasjonskontrollene svært grundige og fører ofte til uønskede forsinkelser på grunn av tiden somCBP-agentene (Customs and Border Protection) bruker på å sjekke innkommende passasjerer.
Amerikanske statsborgere og fastboende trenger svært lite dokumentasjon for å reise inn i USA, men dette gjelder ikke for besøkende utlendinger. Turister, forretningsreisende og andre ikke-amerikanere trenger én av to ting for å kunne reise inn i USA.
Av de to er ESTA enklere å skaffe seg. ESTA står for Electronic System for Travel Authorization, og det beskriver i korte trekk hva det er. Det er ikke et visum, men en elektronisk innreisetillatelse til USA som er digitalt integrert i passet. Det er tilgjengelig for borgere fra land som er en del av USAs Visa Waiver Program (VWP), som omfatter følgende land: Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Island, Israel, Italia, Japan, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Østerrike, Polen, Portugal, Qatar, Malta, San Marino, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Taiwan, Sør-Korea, Sør-Korea, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Taiwan, Storbritannia.
Alt som kreves for en ESTA-søknad er:
For øyeblikket er en ESTA gyldig i to år, og søknadsprosessen kan fullføres i løpet av bare tre dager.
Det kan være vanskelig og tidkrevende å få visum til USA. Prosessen innebærer blant annet
I mange tilfeller vil borgere fra land som ikke er omfattet av VWP, ha behov for hjelp fra en advokat eller oversetter (eller begge deler) for å kunne fullføre søknadsprosessen.
Med bare åtte kilometer mellom de to flyplassene er det trolig enklest og mest effektivt å reise mellom Philadelphia sentrum og flyplassen med tog, men det er ikke det eneste alternativet.
SEPTA (Southeastern Pennsylvania Transportation Authority) har regelmessige avganger mellom flyplassen og sentrum. Det går også tog til andre steder i nærheten, som Glenside, Warminster, Wayne Junction og Fox Chase. Det tar ca. 25 minutter fra sentrum til flyplassen, og togene går hver halvtime på hverdager og hver time i helgene.
Det går flere bussruter til flyplassen fra Philadelphia, blant annet rutene 37, 108 og 115, som også kjøres av SEPTA.
Drosjer er lett tilgjengelige på Philadelphia International, og du finner dem ved å følge skiltet "Taxis/Zone 5" som du finner ved bagasjeutleveringen i hver terminal.
Uber, Lyft og andre samkjøringsselskaper opererer på PHL fra bagasjeutleveringsområdet i hver terminal.
Det finnes en rekke bilutleiefirmaer på PHL, og de fleste tilbyr skyttelbuss mellom depotet og flyplassterminalen.