Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Miami internasjonale lufthavn (MIA)

Miami International Airport, en gang bare kjent som Wilcox Field, er hovedflyplassen for Miami-området og håndterer mer enn 1000 innenriks- og utenlandsflyvninger daglig. Flyplassen ligger bare 13 km fra sentrum av Miami, og er en av de viktigste knutepunktene for flyselskaper i USA og en inngangsport til Karibia og Latin-Amerika.

Tre flyplasser blir til én

På 1920-tallet var Miami City Airport den første flyplassen som betjente Miami-området, da Pan American World Airways (Pan Am) i 1928 åpnet sitt eget anlegg på en tomt ved siden av den eksisterende flyplassen, som fikk navnet Pan American Field. De nye eierne gikk umiddelbart i gang med å bygge en moderne terminal, to hangarer, betongoppstillingsplasser og to rullebaner med fast dekke for å imøtekomme etterspørselen og den forventede fremtidige flytrafikken. Fordi Pan American-flyplassen hadde "port of entry"-fasiliteter (rett til å håndtere utenlandsflyvninger og tollkontroll av passasjerer og gods), var den attraktiv for andre store internasjonale flyselskaper. Eastern Air Lines begynte å fly fra flyplassen i 1931, og National Airlines fulgte etter i 1936. I 1943, under andre verdenskrig, åpnet det amerikanske militæret Miami Army Airfield rett sør for Pan American Field. Dette betydde at det nå var tre separate flyplasser i umiddelbar nærhet av hverandre, noe som ikke var særlig økonomisk fornuftig.

Etter krigens slutt skaffet havnemyndighetene i Miami de nødvendige midlene til å kjøpe Pan American Field, og kort tid etter kjøpte de også Miami Army Airfield i 1949. Ti år senere ble den gamle terminalbygningen på Pan Am-feltet stengt og erstattet av en ny og moderne passasjerterminal. United States Air Force fortsatte å bruke flyplassen frem til 1959, da virksomheten ble flyttet til det som nå heter Homestead Air Reserve Base.

Miami Airport ble kraftig utvidet i 1951 da havnemyndighetene annekterte store deler av de omkringliggende landområdene, og flyplassen dekker nå nesten 3 000 hektar. Tidlig på femtitallet ble også flyplassens kommersielle aktiviteter utvidet, og mange utenlandske flyselskaper opererte nå fra Miami med over 900 daglige flyvninger. Med forbedrede fasiliteter, utvidet kapasitet og flyplassens status som "port of entry" ble Miami Airport ikke bare anerkjent som en innfallsport til Sør-Amerika, Karibia og Europa, men også som en av de viktigste flyplassene i USA. Flere milliarder dollar ble investert i flyplassen, og flere store utvidelser fulgte helt frem til 90-tallet, da Miami befestet sin posisjon som en av de travleste flyplassene i verden.

Avgangshaller og terminaler

Miami International Airport har tre terminaler (North, Central og South) som huser seks avgangshaller med benevnelsene D, E, F, G, H og J. Terminalene er fordelt på tre nivåer (1, 2 og 3), og alle avgangshallene ligger på nivå 2.

North Terminal huser avgangshall D, som har 51 gater og er hovedbasen for American Airlines.

Central Terminal brukes også av American Airlines og tolv andre flyselskaper (som er partnere i Oneworld-alliansen), samt en rekke latinamerikanske og karibiske flyselskaper. Avgangshallene E, F og G ligger i denne terminalen, som har 51 gater.

South Terminal inneholder avgangshallene H og J. Avgangshall H er den viktigste internasjonale terminalen for flyselskaper som ikke er medlemmer av Oneworld-alliansen, samt for Delta Airlines. Terminal J håndterer hovedsakelig transkontinentale flyvninger for en rekke flyselskaper som ikke er med i Oneworld-alliansen.

Alle avgangshallene (bortsett fra avgangshall G) på Miami lufthavn har tilgang til stasjoner for U.S. Customs and Border Protection (CBP), der innkommende passasjerer kontrolleres før innreise til USA.

Større flyselskaper som flyr gjennom MIA

Det enkelte flyselskap får tildelt en bestemt hall, selv om noen av de større flyselskapene må bruke en eller flere haller på grunn av for stor etterspørsel eller for mange passasjerer. Følgende er en oversikt (selv om den ikke er uttømmende) over hvilke flyselskaper som har base i hvilken hall på Miami International Airport.

Avgangshall D

Asiana Airlines, Gulf Air, Air New Zealand, Cathay Pacific, Jalways Airlines, Corsair Airlines, Etihad Airlines, ANA Airlines, Elite Airways, Srilankan Airlines, Kalitta Air, British Airways, Norwegian Air UK, Emirates, Southwest Airlines, Royal Jordanian Airlines, China Eastern Airlines, Vietnam Airlines, Sunwing Airlines, Viva Aerobus, Alaska Airlines, GOL, Qantas, Air Tahiti Nui, Eastern Air Lines, Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc Airlines, Virgin Australia, China Airlines, Allegiant, Singapore Airlines, China Southern Airlines, American Airlines, TACA Airlines, LOT, Kenya Airways, TUI, Fiji Airlines, Malaysia Airlines, Saudia Airlines, Thai Airways, Korean Air Lines.

Avgang E

Cayman Airways, Finnair, Qatar Airways, Interjet Airlines, Surinam Airways Airlines, WestJet Airlines, Aer Lingus, Iberia Airlines, Aeroflot, Air China Airlines.

Avgangshall F

Sun Country Airlines, TAP Air Portugal, Eurowings Airlines, Boliviana De Aviacion, Frontier Airlines, Air Europa.

Avgangshall G

Aruba Airlines, United Airlines, Volaris Airlines, World Atlantic Airlines, Swift Air, Miami Air International.

Avgang H

KLM, Air France, BahamasAir Airlines, Alitalia, Delta Airlines, Virgin Atlantic, Aeromexico Airlines, SAS Scandinavian Airlines.

Avgang J

Aerolineas Argentinas Airlines, Lufthansa, Caribbean Airlines, Air Canada, LATAM, Swiss International Air Lines, Viva Colombia, Austrian Airlines, El Al Airlines, COPA Airlines, Turkish Airlines, Spirit Airlines, Avianca Airlines.

Selv om passasjerene har tilgang til alle avgangshaller og terminaler til fots, er det ikke alltid mulig å oppholde seg innenfor det sikrede området. Det er mulig å oppholde seg på flysiden ved overgang fra avgangshall D til E eller H til J (unntatt internasjonale flyankomster), men det er nødvendig å gå gjennom sikkerhetskontrollen i alle andre tilfeller.

Forflytning mellom avgangshaller og terminaler

Selv om det er mulig å komme seg til alle terminaler og avganger til fots, er det viktig å være klar over at Miami er en stor flyplass med stor spredning. Avgangshall D er for eksempel over en kilometer lang fra ende til annen, og alternativer til å gå er blant annet følgende:

Skytrain - Skytrain trafikkerer Concourse D med fire stoppesteder på den kilometerlange ruten. Toget går hvert tredje minutt og har stasjoner nær utgangene D17, D25, D29 og D46.

MIA E Train - E Train går fra nivå 4 i avgangshall E til utgangene E20 - E33 i hallens satellitterminal.

MIAMover - Et automatisk tog, MIA Mover, transporterer passasjerer fra flyplassen til Miami Intermodal Center (et knutepunkt for Miamis lokalbuss-, intercitybuss-, lokaltog- og intercitytogtrafikk), der de kan ta videre forbindelser.

Passasjerer som forlater flyplassen, kan benytte seg av Tri-Rail Shuttle, offentlige busser og drosjetjenester som alle ligger i sentrum av flyplassen bak de tre terminalbygningene.

Toll- og sikkerhetskontroller

Det er ti sikkerhetskontroller fordelt over hele flyplassen. Fire av dem ligger i avgangshall D, mens det også er kontrollpunkter ved hver inngang til avgangshallene E, F og G. Ytterligere to kontrollpunkter ligger ved inngangen til avgangshallene H og J, og det er en ekstra sikkerhetskontroll i forbindelsen mellom avgangshallene H og J.

TSA-kontroller

I regi av Department of Homeland Security er Transportation Safety Administration (TSA) ansvarlig for forhåndsscreening av besøkende og sikkerhetskontroller på flyplassen. For å spare tid ved fremtidige besøk på MIA er det mulig å avtale et intervju ved TSA PreCheck Enrolment Center i 4. etasje i avgangshall D.

ESTA og visumfritaksprogrammet

Utenlandske statsborgere bør forsikre seg om at de har søkt om og fått godkjent ESTA (Electronic System for Travel Authorization) før de forsøker å reise inn i USA. Dette er en form for elektronisk visum som er digitalt knyttet til passet og verifiserer at passinnehaveren er klarert for innreise.

Visum og immigrasjon

I noen land er det ikke mulig å søke om ESTA. I slike tilfeller må den reisende ha et gyldig visum fra hjemlandet som er godkjent av en amerikansk ambassade eller et konsulat.

Som på alle amerikanske flyplasser er sikkerhetskontrollen streng og grundig, og passasjerer som ankommer uten korrekt dokumentasjon eller ID-kort, kan bli holdt i varetekt og deportert eller arrestert i mer alvorlige tilfeller.

Transport og bakketransport

Det finnes en rekke reisemuligheter til og fra Miami internasjonale lufthavn.

Tog

MIA Mover kjører fra flyplassen til Miamis sentralstasjon. Metrorail har avganger hvert 30. minutt i ukedagene og hvert 15. minutt i helgene fra sentralstasjonen til MIA.

Tri-Rail

Tri-Rail går også fra MIA til Miami Central Station og betjener Fort Lauderdale.

Buss

MetroBus-rutene 37, 42, 57, J og 150 Miami Beach Express betjener alle stasjonen på Miami Airport. Miami Beach Bus kjører fra Miami Beach til flyplasstasjonen.

Skyttelbuss

Private eller delte skyttelbusser kjører mellom flyplassen og Miami sentrum, men forhåndsbestilling er nødvendig.

Taxi

Det er rikelig med drosjer i Miami, enten du skal til eller fra flyplassen. Fastpris for turen kan avtales med taxiselskapet eller sjåføren.

Reisende som skal til eller fra flyplassen kan også benytte seg av registrerte transporttjenester som Lyft, Uber og Wingz og forhandle seg frem til en passende pris avhengig av hvor de skal hentes og leveres.