Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til John F. Kennedy internasjonale lufthavn (JFK)

John F. Kennedy International Airport (JFK ) ligger i bydelen Queens, ca. 26 km sørøst for Manhattan, og har vært i drift siden 1948. Etter mordet på John F. Kennedy i 1963 ble flyplassen omdøpt til ære for USAs 35. president.

Flyplassens geografi

Flyplassen er bygget på et tidligere myrområde ved Jamaica Bay, som i sin tid omfattet Idlewild Golf Course, og byggingen startet i 1943. Den fikk offisielt navnet New York International Airport, Anderson Field i 1948, men den nye flyplassen ble vanligvis referert til som Idlewild, noe som forble vanlig frem til slutten av 1963.

JFK-flyplassens historie

Den offisielle åpningsseremonien ble overvært av president Harry S. Truman, og den første flyvningen fant sted 1. juli 1948. For å oppmuntre til vekst og utvikling av den nye flyplassen tvang havnemyndighetene utenlandske flyselskaper til å bruke Idlewild ved å kansellere tillatelsene deres til å lande på den nærliggende LaGuardia-flyplassen, som på den tiden slet med å takle etterspørselen. Ved åpningen hadde Idlewild en liten terminalbygning, men denne ble utvidet til nesten det tredobbelte i løpet av et par år, med et kontrolltårn i 1952 og en rekke nye bygninger og rullebaner.

Rask ekspansjon og vekst

I 1951 hadde JFK International i gjennomsnitt bare 73 flyvninger inn og ut av flyplassen, men dette tallet økte dramatisk året etter da Newark Airport ble midlertidig stengt og trafikken overført til Idlewild. Med de nye DC-7-flyene og L-1049 Constellation-flyene, som brukte Idlewild i stedet for LaGuardia, fikk flyplassen mer å gjøre. I midten av 1957 hadde trafikkvolumet økt til et gjennomsnitt på over 1280 avganger i løpet av en uke.

I løpet av noen få år ble Idlewild en av verdens travleste flyplasser, og i 1954 ble det registrert det høyeste volumet av internasjonal flytrafikk på verdensbasis. Den opprinnelige planen var å bygge en enkelt terminal med 55 gater, men dette ble snart ansett som upraktisk og utilstrekkelig, og de store flyselskapene protesterte mot at den tilgjengelige plassen ikke ville være tilstrekkelig for fremtidig vekst.

I 1955 ble det lagt frem planer om å bygge syv nye terminaler, hvorav fem skulle tildeles de største flyselskapene, én skulle deles med tre andre flyselskaper og én skulle være spesielt beregnet på internasjonale ankomster. I tillegg skulle det bygges et nytt kontrolltårn på elleve etasjer, samt veier, taksebaner og parkeringsplasser som var nødvendige for at den nye, utvidede flyplassen skulle fungere optimalt.

En måned etter mordet på president Kennedy i desember 1963 fikk flyplassen offisielt navnet John F. Kennedy International Airport og de nye flyselskapskodene JFK og KJFK.

Fra 1963 og frem til 2016 har JFK gjennomgått ytterligere utvidelser og oppgraderinger, men i januar 2017 ble det besluttet at flyplassen trengte en større renovering på grunn av stadig økende krav til tilgjengelighet og manglende kapasitet. På det tidspunktet betjente JFK rundt 60 millioner passasjerer i året, noe som økte til 75 millioner i 2020 og forventes å passere 100 millioner i 2050. Den planlagte renoveringen omfattet blant annet

  • Utvidelse av de nyeste terminalbygningene
  • Flytting av eldre terminaler
  • Rekonfigurering av eksisterende motorveisramper
  • Økning av antall kjørefelt på Van Wyck Expressway, som forbinder JFK, Queens og Bronx.

Når renoveringen er fullført, vil JFK ha 149 gater for tilgang til fly og fire rullebaner.

Flyselskaper og utpekte terminaler

JFK har i dag seks operative terminaler, nummerert fra 1 til 8. Unntaket er terminal 3 og 6, som ble revet i henholdsvis 2011 og 2013, mens terminal 5 ble kraftig utvidet for å erstatte de to som manglet.

Terminal 1

Terminal 1 betjener: Aeroflot, Air China, Air France, Air Serbia, Air Senegal, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Azerbaijan Airlines, Azores Airlines, Brussels Airlines, Cayman Airways, China Eastern, Condor, Eastern Airlines, EgyptAir, EVA Air, Flair Airlines, Interjet, ITA Airways, Japan Airlines, Korean Air, Lufthansa, NEOS, Norse Atlantic Airways, Philippine Airlines, Royal Air Maroc, Saudi Arabian Airlines, SWISS International, Swoop, TAP Portugal, Turkish Airlines, Viva Aerobus og Volaris.

Terminal 2 (også kalt Delta JFK Terminal)

Terminal 2 er eksklusivt forbeholdt Delta Air Lines-flyvninger.

Terminal 4

Terminal 4 er for internasjonale ankomster og er også et knutepunkt for Delta Airlines' langdistanseflyvninger. Blant flyselskapene som betjenes er: Aero Mexico, Air Europa, Air India, Avianca Brazil, Caribbean Airlines, China Airlines, China Southern, Copa Airlines, Delta Airlines, El Al, Emirates, Etihad, Hawaiian Airlines, Kenya Airways, KLM, Kuwait Airways, LATAM, Singapore Airlines, South African Airways, Uzbekistan Airlines, Virgin Atlantic, Westjet og XiamenAir.

Terminal 5

Terminal 5 er hovedsakelig lavprisselskapet JetBlue Airways' domene, men håndterer også flyvninger fra det irske flyselskapet Aer Lingus, ettersom innkommende passasjerer blir forhåndsscreenet før de går om bord på flyvninger fra Irland.

Terminal 7

Terminal 7 drives i dag av British Airways, som leier den frem til 2022 med mulighet for tre års forlengelse. British Airways' flyvninger er ikke de eneste som betjenes av Terminal 7, som også brukes av: Aerolineas Argentinas, Alaska Airlines, ANA (All Nippon), Eurowings, Iberia, Icelandair, LOT, Ukraine International Airlines og United Airlines.

Terminal 8

Terminal 8 administreres av American Airlines, det tredje største flyselskapet på JFK, og er også avgangs- og ankomstsenter for: Cathay Pacific, Ethiopian Airlines, Finnair, Qatar Airways og Royal Jordanian.

Alle terminalene på JFK er forbundet med AirTrain-nettverket. Det finnes AirTrain-stasjoner ved siden av korttidsparkeringen ved hver terminal, og togene går døgnet rundt med to til fem minutters mellomrom. AirTrain-tjenesten har også forbindelse til parkeringsplasser, bilutleiefasiliteter og hotell, og er gratis.

Immigrasjonsbehandling

De aller fleste innkommende utenlandske besøkende kommer inn i USA via terminal 4, der de gjennomgår immigrasjonskontrollen. Uansett hvilken terminal som håndterer de ankommende flyene, vil immigrasjonsprosessen være den samme. Med unntak av amerikanske eller kanadiske statsborgere (eller reisende fra land som har sluttet seg til Global Entry-programmet) som kan bruke en APC-kiosk (automatisk passkontroll) eller en Mobile Passport Control-app, må alle ankommende passasjerer melde seg i passkontrollen for ikke-amerikanske statsborgere.

Utenlandske statsborgere som reiser inn i USA, må ha et gyldig pass som er ESTA-godkjent. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) er et automatisk visumfritaksprogram som er obligatorisk for alle utenlandske statsborgere på besøk. Det er viktig å merke seg at et ESTA-godkjent pass ikke automatisk garanterer innreise til USA, da denne avgjørelsen til syvende og sist ligger hos den amerikanske toll- og grensepolitiet (CBP).

I passkontrollen kan besøkende bli spurt om formålet med besøket i USA og om hvor de har tenkt å oppholde seg eller besøke landet. I noen tilfeller kan besøkende også bli fotografert eller bedt om å avgi fingeravtrykk som en del av sikkerhetsprotokollen. Det forventes også at besøkende oppgir mat og planter som kan inneholde insekter, bakterier eller sykdommer.

Transfer og bakketransport

Det beste alternativet for å reise mellom JFK og New York er sannsynligvis å ta AirTrain, som går fra flyplassen til byen, hvor man kan bytte til New Yorks T-banesystem. Det finnes en rekke alternativer for passasjerer som skal til JFK eller som ønsker å reise til New York-området.

AirTrain

AirTrain forbinder ikke bare alle terminalene på JFK, men går også inn til byen der det ender på Jamaica eller Howard Beach stasjon. Fra Jamaica stasjon er det mulig å ta T-banen til Queens, Brooklyn, Midtown og Lower Manhattan eller Jamaica Center. Long Island Rail Road ligger også på Jamaica stasjon og går fra Queens, Brooklyn og Manhattan til Long Island. Howard Beach stasjon er koblet til undergrunnsbanen og går fra Brooklyn og Manhattan i øst til Rockaways sør for JFK.

T-banen i New York

T-banen i New York går ikke til JFK, så reisende må først ta seg til Jamaica eller Howard Beach stasjon og bytte til AirTrain, som betjener alle terminalene på flyplassen.

Bussforbindelse

Metropolitan Transportation Authority (MTA) har regelmessige bussforbindelser fra Brooklyn, Queens og andre bydeler i New York til John F. Kennedy International Airport.

Drosje

Avhengig av avreisested (eller destinasjon) kan det være dyrt å ta taxi fra JFK. Det er mulig å benytte seg av en fastpris på 52 dollar (for øyeblikket) som dekker én til fire passasjerer i en taxi (fem i en minivan) fra Manhattan til JFK. Fastprisen kan bli pålagt et tillegg i rushtiden og en statlig skatt på femti cent. Det er også vanlig å gi tips til sjåføren.

Det er enkelt å leie bil på JFK, da hver ankomstterminal har en bilutleieskranke eller en høflighetstelefon som kan brukes til å kontakte et utleieselskap.