Fort Lauderdale-Hollywood International (FLL ) er en av tre flyplasser som betjener Miami-området, og ligger i nærheten av byene Hollywood, Dania Beach og Fort-Lauderdale, med storbyen Miami bare 34 km lenger sør.
Siden nittitallet har flyplassen vært en interkontinental gateway med mer enn 700 internasjonale og innenlandske flyvninger daglig, og er et operasjonssenter for JetBlue, Allegiant Air og Spirit Airlines, i tillegg til et stort antall Southwest Airlines-flyvninger.
Fort-Lauderdale, som har IATA-koden FLL (International Air Transport Association), er anerkjent som en av de raskeste flyplassene til å komme seg etter koronapandemien, med over 28 millioner passasjerer i 2021, sammenlignet med i underkant av 17 millioner det året pandemien nærmest stoppet flytrafikken. Dette er fortsatt et stykke unna det totale antallet på 36,7 millioner i 2019, men likevel et oppmuntrende tegn på bedring.
Florida er kjent for sine utmerkede golffasiliteter, så det er nok ingen overraskelse at den opprinnelige flyplassen ble bygget på en golfbane. I 1928 kjøpte veteranpiloten Merle Fogg fra første verdenskrig en 9-hulls golfbane som hadde blitt ødelagt av orkanen Miami Hurricane to år tidligere. En ny flyplass med to kryssede og asfalterte rullebaner ble raskt bygget, ferdigstilt og åpnet i løpet av et drøyt år og fikk det offisielle navnet Merle Fogg Field.
I begynnelsen av andre verdenskrig ble flyplassen overdratt til den amerikanske marinen og fikk det nye navnet Naval Air Station Fort-Lauderdale. For å lette driften ble det bygget et kontrolltårn, og de gamle rullebanene ble asfaltert. Det opprinnelige formålet med Naval Air Station var å ombygge sivile fly til militær bruk før de ble sendt utenlands til krigssoner i Europa og Nord-Afrika. Senere ble flystasjonen et treningssenter for marinepiloter og besetningsmedlemmer som fløy Grummans og Avengers med base på hangarskip og små landbaserte flyplasser.
I 1946, etter slutten av andre verdenskrig, ga den amerikanske marinen fra seg kontrollen over flyplassen, og den ble overdratt til kommunen og ble til Broward County International Airport. Det gikk en del år før Broward International virkelig vokste i betydning, og det var tre viktige milepæler i utviklingen:
Med byggingen av den nye terminalbygningen (som erstatter eldre provisoriske og midlertidige skur) får flyplassen et nytt navn og blir Fort-Lauderdale-Hollywood International Airport.
Selv om Fort-Lauderdale er en stor flyplass som strekker seg over nesten 1 400 mål, ligger terminalene nær hverandre, og det er relativt enkelt å komme seg fra A til B. Det er fire terminaler med til sammen 66 gater, og selv om de er nummerert fra 1 til 4, har de også en fargebetegnelse.
Inneholder avgangshallene A til C og brukes hovedsakelig til internasjonale flyvninger. De fleste av Southwest Airlines' flyvninger går fra avgangshall B.
Her finner du Delta Air Lines og avgangshall D.
Avgangshall E og F ligger i den lilla terminalen, som er JetBlues hovedbase. Forbindelse til terminal 4 via en gangbro.
Driftssenter for Spirit Airlines. Avgangshall H brukes til både utenlands- og innenlandsflyvninger.
Du kan forflytte deg mellom terminalene eller til parkeringsplassen på Fort-Lauderdale på to måter: til fots eller med buss.
Avhengig av startpunkt og destinasjon kan reisende enten bruke gangveiene langs fortauskanten eller gangstien i parkeringshuset.
Fort-Lauderdale har en shuttlebuss som kjører mellom terminalene og dekker også leiebilsenteret. Det er holdeplasser utenfor hver terminal, og bussene går døgnet rundt med hyppige intervaller.
Trikken mellom garasjene er et tredje alternativ, men det er bare et begrenset tilbud mellom de ulike garasjene.
Nedenfor finner du en oversikt over hvilke terminaler som oftest er tildelt de ulike flyselskapene, men disse kan alltid endres avhengig av omstendighetene. Som det fremgår, opererer noen flyselskaper fra mer enn én terminal.
China Southern Airlines, Allegiant, South African Airways, Westjet Airlines, Lufthansa, BahamasAir, ANA Airlines, Air China Airlines, Sun Country Airlines, Norwegian Air International, Royal Air Maroc Airlines, Volaris Airlines, Miami Air International, United Airlines, TAME, Silver Airways, Swift Air, SAS, Southwest Airlines, Alaska Airlines, Qantas, Air New Zealand, Brussels Airlines.
Alitalia, KLM, Delta Airlines, Air Canada, Korean Air, LATAM, Frontier Airlines, Elite Airways, Turkish Airlines, Virgin Atlantic, China Eastern Airlines, Brussels Airlines, Air France, AeroMexico Airlines
JetBlue, Singapore Airlines, Aer Lingus, American Airlines, British Airways, Japan Airlines, Hawaiian Airlines, TAP Air Portugal, Gulf Air, Emirates, Qatar Airways, El Al, Etihad Airlines, Turkish Airlines, Sunwing Airlines
El Al, Qatar Airways, Caribbean Airlines, Avianca Airlines, Spirit Airlines, Azul Brazilian, COPA Airlines, Air Transat Airlines, JetBlue, Etihad Airlines, Aer Lingus, Emirates
Det finnes ingen fast terminal eller avgangshall for utenlandsflyvninger som ankommer eller avgår fra Fort Lauderdale, selv om en stor andel bruker terminal 1. Uansett hvilken terminal som brukes, må ankommende utlendinger gå gjennom toll- og immigrasjonskontrollen i terminal 1 og 4.
Utenlandske statsborgere som besøker USA, må følge strenge sikkerhets-, immigrasjons- og tollregler for å komme inn i landet uten problemer og så raskt som mulig. På grunn av den økte sikkerheten (og til en viss grad koronaviruspandemien) kan køene ved sikkerhets- og tollkontrollene være lange, så besøkende bør sørge for at all nødvendig dokumentasjon er i orden og tilgjengelig, og at de ikke har med seg forbudte stoffer eller materialer i håndbagasjen eller bagasjen.
Den viktigste regelen for ikke-amerikanske statsborgere er å sørge for at de enten har gyldig pass og gyldig visum for innreise til USA eller et ESTA-godkjent pass. Innbyggere i mange av verdens land trenger amerikansk visum for å reise inn i USA, men de som kommer fra land som er med i Visa Waiver Program (VWP ), må ha søkt om og mottatt ESTA. Storbritannia, EUs medlemsstater og mange andre nasjonaliteter er inkludert på listen over visumfrie land.
ESTA står for Electronic System for Travel Authorization og er et visum i elektronisk format. Etter å ha fylt ut et detaljert spørreskjema innvilges eller avslås ESTA avhengig av informasjonen som oppgis, og de påfølgende bakgrunnssjekkene. Når ESTA er innvilget, knyttes ESTA digitalt til søkerens pass, som deretter kan skannes av amerikanske toll- og grensemyndigheter (CPB) ved innreise til USA.
Besøkende til USA med visum må fylle ut et Immigration Arrival/Departure card før de ankommer immigrasjonskontrollen, mens dette ikke er nødvendig for de som har ESTA.
Ved CBP-tollkontrollen må den reisende umiddelbart deklarere alle gjenstander som ikke skal være i bagasjen eller som overskrider grensene for hva som er tillatt. Unnlatelse av å gjøre dette kan føre til bøter, innreiseforbud eller til og med straffeforfølgelse, avhengig av hvor alvorlig overtredelsen er.
Håndbagasje og bagasje som oppbevares i bagasjen, blir røntgenfotografert, og det er også mulig at det foretas tilfeldige håndransakelser. Det er best å følge retningslinjene for hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt, ellers kan det ofte ende i katastrofe.
Det er flere måter å reise fra flyplassen til en av de nærliggende byene eller tettstedene på:
Rute 1 fra BCT (Broward County Transit) går daglig mellom flyplassens leiebilsenter og Aventura Mall i Miami.
Pendlertoget Tri-Rail betjener fylkene Miami-Dade, Broward og Palm Beach fra flyplasstasjonen i Dania Beach, noen få kilometer fra FLL. Flyplassen tilbyr gratis busstransport for Tri-Rail-kunder fra alle terminaler til jernbanestasjonen i Dania Beach.
Drosjeholdeplasser er plassert utenfor hver terminalbygning og er åpne døgnet rundt til en rekke destinasjoner i nær og fjern.
Samkjøring er også et alternativ, da de fleste store samkjøringsfirmaene kjører til og fra FLL fra bestemte hente- og leveringssteder, men disse må bestilles på forhånd ved hjelp av den aktuelle operatørens mobilapp.