Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW ) ligger i den lille byen Romulus i delstaten Michigan. Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW) er den viktigste internasjonale flyplassen for Detroit og den travleste flyplassen i delstaten. Flyplassen, som også kalles Detroit Metro Airport eller Metro Airport (eller til og med DTW), er et viktig operativt knutepunkt for Delta Air Lines og fungerer som hovedinnfallsport til det østlige USA og Asia, og er også et viktig senter for Spirit Airlines.
DTW flyr i dag til 30 internasjonale destinasjoner og 39 amerikanske delstater. Flyplassen har to terminalbygninger med 129 gater og seks rullebaner samt omfattende vedlikeholdsanlegg for service og reparasjon av fly.
Detroit Metro Airport ligger bare 29 km fra sentrum av Detroit og er også i nærheten av Toledo, Ann Arbor, Windsor og den sørvestlige delen av Ontario i Canada. Til tross for at DTW er en av de travleste flyplassene i USA med over 40 millioner passasjerer i året, har den to ganger blitt kåret til den beste flyplassen når det gjelder kundetilfredshet.
Detroit Metropolitan Wayne County Airport har IATA-koden DTW (International Air Transport Association).
Den første ideen om en flyplass i Wayne County kom i 1927, og ble raskt fulgt opp med kjøp av egnet tomt året etter. Utviklingen gikk raskt, og den opprinnelige flyplassen sto ferdig i 1929, og den første offisielle landingen fant sted i begynnelsen av 1930.
Fra 1930 til 1945 var Thompson Aeronautical Corporation (en forgjenger til American Airlines) hovedoperatør på den nye flyplassen, men den var også hjemsted for Michigan Air National Guard under kontroll av U.S. Army Air Forces, som kalte flyplassen Romulus Field under andre verdenskrig.
Etter krigens slutt ble flyplassen utvidet og ble Detroits hovedflyplass, og i 1947 ble den omdøpt til Detroit-Wayne Major Airport. I løpet av de neste tre årene ble den omdøpte flyplassen igjen utvidet med tre nye rullebaner. En stor del av flytrafikken som hadde benyttet Detroit City Airport i nærheten, ble flyttet til Detroit-Wayne Major, og mange av datidens store flyselskaper, deriblant BOAC og Pan Am, opererte snart fra den voksende flyplassen.
1958 var et avgjørende år for DTW, da installasjonen av langdistanseradar gjorde flyplassen til den første amerikanske innlandsflyplassen som var sertifisert for jetfly, og den nye Leroy C. Smith-terminalen sto ferdig. I 1958 flyttet også American Airlines til DTW, og Allegheny, Delta Air Lines og Northwest fulgte etter. Dette var også året da flyplassen fikk sitt nåværende navn Detroit Metropolitan Wayne County Airport.
North Terminal åpnet dørene i 1966, og en tredje terminal (Michael Berry International Terminal) kom til i 1974. Republic Airlines gjorde DTW til et knutepunkt for sin virksomhet i 1984, og knutepunktet ble ytterligere utvidet etter sammenslåingen av Republic og Northwest Airlines i 1986. De to flyselskapene slo seg sammen igjen i 2010 da Delta Air Lines ble partner, og Detroit Metropolitan ble Deltas nest største knutepunkt i USA.
Til tross for fallende inntekter under den store lavkonjunkturen i 2007-2009 har DTW stadig forbedret frakt- og passasjertjenestene sine de siste tiårene, og noen av de viktigste hendelsene er:
Selv om lavprisflyvningene fra WOW Air var svært populære, la selskapet ned disse flyvningene tidlig i 2019, og DTW måtte se seg om etter alternative lavprisoperatører.
Detroit Metropolitan har 129 utganger fordelt på fire avgangshaller i to terminaler. Disse er McNamara-terminalen og Evans-terminalen.
McNamara-terminalen ble tidligere kalt Northwest WorldGateway, men har fått nytt navn etter den tidligere Wayne County Executive Edward Howard McNamara, og er forbeholdt Delta Air Lines og partnerne Air France og AeroMexico.
Terminalen åpnet i begynnelsen av 2002 som erstatning for den gamle Davey-terminalen, og har 103 gater fordelt på tre avgangshaller, kalt A, B og C. McNamara-terminalen er bygget på fire nivåer, hvert med et spesifikt formål:
Flytoget har tre stasjoner i hall A for å gjøre det enklere og raskere å komme seg til gater og fasiliteter. Disse heter South Station, Terminal Station og North Station.
Warren Cleage Evans-terminalen er oppkalt etter en tidligere politimann og politiker, og kalles ofte bare North Terminal. Evans-terminalen, som ble åpnet mot slutten av 2008 for å erstatte Berry- og Smith-terminalen, består av to nivåer:
Blant de største flyselskapene som flyr fra Evans Terminal er:
En gratis skyttelbuss forbinder McNamara- og Evans-terminalen med avganger hvert tiende minutt.
Alle internasjonale passasjerer som ankommer flyplassen, må gjennom Customs and Border Protection (CBP). Sikkerhets- og immigrasjonskontrollene er plassert i ankomstområdet i McNamara-terminalen, der passasjerene må deklarere all mat, drikke, planter og landbruksvarer de har i sin besittelse, samt valuta verdt mer enn 10 000 dollar.
Følgende land er med i USAs Visa Waiver Program (VWP): Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Island, Israel, Italia, Japan, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Østerrike, Polen, Portugal, Qatar, Malta, San Marino, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Taiwan, Sør-Korea, Sør-Korea, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Taiwan, Storbritannia. Innbyggere i disse landene trenger vanligvis ikke visum for å reise inn i USA. De trenger imidlertid en ESTA, som står for Electronic System for Travel Authorization. Dette er ikke et fysisk visum, men en elektronisk tillatelse til å besøke USA som er digitalt knyttet til passet.
Besøkende som ikke kvalifiserer for ESTA, må ha et gyldig amerikansk visum for å komme inn i landet via en flyplass eller havn. En ESTA vil vanligvis sikre raskere behandlingstid ved DTW, ettersom visuminnehavere må snakke direkte med en CBP-tjenestemann og verifisere personlig identifikasjon.
Med bare to terminaler er det raskt og enkelt å komme seg rundt på DTW. Begge terminalene har rullende fortau for å gjøre det enklere for passasjerene, selv om alt er innen kort gangavstand. En regelmessig skyttelbuss forbinder terminalene og er gratis for både ankommende og avreisende passasjerer. Det finnes flere alternativer for å komme seg til og fra flyplassen:
SMART, et offentlig bussystem, kjører flere ruter mellom Detroit og DTW. Blant disse er rutene 125, 280 og Fast Route 261. Det går også AirRide-busser fra Detroit lufthavn til Ann Arbor-området.
En drosjetur til Detroit sentrum tar ca. 30 minutter, og drosjeholdeplasser finnes både ved McNamara- og Evans-terminalen.
Samkjøringsselskapene Uber og Lyft opererer begge fra DTW, men må bestilles via en nedlastbar app.
Det går ingen tog direkte til flyplassen, så det er nødvendig å benytte et av alternativene som er nevnt ovenfor.