Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Daniel K. Inouye internasjonale lufthavn (HNL)

Det finnes ti kommersielle flyplasser på Hawaii, hvorav Daniel K. Inouye Airport (HNL) i Honolulu er den største. Den var tidligere kjent som Honolulu lufthavn, men ble omdøpt til minne om den tidligere amerikanske senatoren og hawaiianeren Daniel Inouye, som en gang var tredje kandidat til å bli USAs president.

Flyplassen, som ligger ca. 5 km fra Honolulu sentrum, strekker seg over et område på 4 200 mål og betjener flyvninger til det nordlige USA og Canada samt langdistansedestinasjoner som Melbourne og Sydney i Australia.

Daniel K. Inouye International er et knutepunkt for Hawaiian Airlines og en operativ base for Aloha Air Cargo. Til tross for navneendringen er flyplasskoden til IATA (International Air Transport Association) fortsatt HNL, den opprinnelige koden for Honolulu lufthavn.

HNL-flyplassens historie

Flyplassen var først kjent som John Rodgers Airport da den åpnet i 1927, etter å ha blitt oppkalt etter John Rodgers, en marineoffiser i første verdenskrig. Det var den første ordentlige flyplassen på Hawaii, etter at øyene tidligere hadde blitt betjent av ujevne landingsstriper, jevne jorder og noen sjøflyhavner.

Etter Pearl Harbor-angrepet i desember 1941 rekvirerte det amerikanske militæret alle sivile flyplasser på Hawaii, inkludert Rodgers, som fikk navnet Naval Air Station Honolulu. Etter å ha bygget en ny terminalbygning og et kontrolltårn forble flyplassen under den amerikanske marinens kontroll frem til 1946, da den ble gitt tilbake til sivile hawaiiske myndigheter. På den tiden var flyplassen en av USAs største flyplasser med fire asfalterte rullebaner og ytterligere tre rullebaner for sjøfly.

Da flyplassen igjen var under sivil kontroll, ble den i 1947 omdøpt til Honolulu Airport, og i 1951 ble det lagt til "internasjonal".

I 1962 ble den gamle terminalen erstattet av John Rodgers Terminal, som ble forbedret og modernisert i årene som fulgte, og i 1966 begynte både Aloha og Hawaiian Airlines å fly rutefly mellom Hawaii-øyene.

Kommersiell ekspansjon

På 60- og 70-tallet begynte mange internasjonale flyselskaper å bruke Honolulu lufthavn som mellomlandingsplass på flyvninger over Stillehavet. Blant disse var mange av datidens store flyselskaper, i tillegg til noen mindre og fremadstormende operatører.

Noen av de større flyselskapene som brukte flyplassen, var blant annet:

BOAC (British Airways), Air New Zealand, China Airlines, Japan Airlines, Qantas og Singapore Airlines.

I løpet av de neste tiårene fikk Honolulu International flere store navn etter hvert som flere veletablerte flyselskaper kom til.

Blant disse var

American Airlines, Continental Airlines, Braniff International, Pan Am, Western Airlines, Delta Air Lines, TWA, Air Canada og United Airlines.

Med et stadig økende forretnings- og passasjertall ble det tydelig at Honolulu International Airport slet med å takle etterspørselen, og det var nødvendig med en overhaling og oppgradering.

Modernisering

I begynnelsen av 2006 godkjente den sittende guvernøren på Hawaii, Linda Lingle, et moderniseringsprogram for alle Hawaiis flyplasser, og 1,7 milliarder dollar ble bevilget til Honolulu. Prioriteringen var å forbedre sikkerheten og driftsprosedyrene, samtidig som servicen til passasjerene på flyplassen skulle forbedres.

Det er bygget et nytt parkeringshus, og den internasjonale ankomstkorridoren har fått bevegelige gangveier. En utvidelse av hallen, Mauka Concourse, ble også bygget på bekostning av Hawaiian Airlines og offisielt åpnet i 2017.

Samme år ble flyplassen offisielt omdøpt til Daniel K. Inouye International Airport, med IATA-flyplasskoden HNL.

Flyplassens utforming og fasiliteter

Honolulu lufthavn har fire rullebaner. Hovedrullebanen, kjent som Reef Runway, ble faktisk anlagt utenfor kysten og var et alternativt landingssted for den nå pensjonerte romfergen Space Shuttle. Flyplassen har også to offshore vannveier som kan brukes av sjøfly.

Honolulu har 60 gater fordelt på tre terminaler, kalt Terminal 1, 2 og 3.

Terminal 1 (tidligere "Interisland Terminal")

Terminal 1 ble åpnet så sent som i 1993 og har 25 gater, den nye Mauka Concourse og en gangbro etter sikkerhetskontrollen som forbinder den med Terminal 2.

Terminal 2 (tidligere "oversjøisk terminal")

Med 29 gater er terminal 2 den største av de tre terminalene og den eneste som er egnet for og brukes til internasjonale avganger og ankomster.

Terminal 3

Terminal 3 er den minste terminalen på Honolulu International og erstattet en eldre enetasjes bygning som ble stengt og revet, og som nå bare håndterer mindre fly.

Det er enkelt å bevege seg rundt på flyplassen ved hjelp av Wiki Wiki Shuttle (en gratis skyttelbuss) som går mellom alle tre terminalene og mellom avgangshallene i Terminal 1 og Terminal 2.

Flyselskaper og terminaler

Terminal 1

Kun Hawaiian Airlines

Terminal 2

Håndterer alle internasjonale flyvninger, inkludert flyvninger fra store internasjonale flyselskaper som f.eks:
Alaska Airlines, Korean Air, Qantas, Delta Air Lines, AeroMexico, Virgin Atlantic, British Airways, American Airlines, United Airlines, Air New Zealand, Air Canada, Iberia, KLM.

Terminal 3

Mokulele Airlines

Ekstraordinær sikkerhet

Selv om Hawaii kan betraktes som en liten utpost i USA, er det strenge sikkerhetskontroller av personer og gods som reiser gjennom Honolulu International. Ikke mindre enn åtte føderale myndigheter er til stede på flyplassen, deriblant:

  • Drug Enforcement Administration (DEA)
  • Toll- og grensemyndighetene (CBP)
  • Federal Aviation Administration (FAA)
  • Fish and Wildlife Service (fiske- og dyrelivstjenesten)
  • Centers for Disease Control and Prevention (CDC) (senter for sykdomskontroll og -forebygging)
  • Transportsikkerhetsadministrasjonen (TSA)

Landbruksdepartementet og det amerikanske postvesenet er også representert, og flyplassen har til og med sitt eget fengsel.

Inntil nylig hadde Honolulu rykte på seg for å være en av de verste amerikanske flyplassene når det gjaldt tidsbruk i toll- og immigrasjonskontrollen. Situasjonen har bedret seg betraktelig de siste årene, men man må fortsatt regne med lange køer i rushtiden på dagtid, særlig i ferieperiodene.

Klarering av immigrasjonen - ESTA og visumkrav

Nesten umiddelbart etter landing på flyplassen vil internasjonale reisende bli sjekket gjennom immigrasjonskontrollen, som er det første området de møter etter at de har gått i land. Det er en egen kø for utenlandske besøkende, som er merket med enten "Non-Resident" eller "Foreign Passport".

Når du blir bedt om å gå videre, må du vise gyldig pass til den vakthavende CBP-agenten (Customs and Border Protection), samt et amerikansk visum og tolldeklarasjonsskjema hvis dette også er påkrevd.

Program for visumfritak

Visum kreves ikke av borgere fra land som er med i Visa Waiver Program (VWP). Disse VWP-landene regnes som lav sikkerhetsrisiko og omfatter de fleste av EUs medlemsland og andre land som Australia, New Zealand, Japan og mange flere.

I stedet for visum trenger VWP-borgere et ESTA-godkjent pass (Electronic System for Travel Authorization). Det er obligatorisk å søke om og få ESTA-godkjenning, og dette bør gjøres i god tid før et planlagt besøk til USA, slik at ESTA-myndighetene får tid til å foreta en bakgrunnssjekk av søkerne.

VWP-borgere med et ESTA-godkjent pass trenger ikke å fylle ut et tolldeklarasjonsskjema.

Det er ganske vanlig at CBP-agenten stiller innkommende passasjerer noen spørsmål som vanligvis dekker følgende emner:

  • Formålet med besøket
  • Varighet av oppholdet i USA
  • Detaljer om bestilt overnatting

Selv om det kan være enkelt å oppgi navn og adresse på et hotell, kan det være en mer komplisert prosedyre hvis du planlegger å bo hos slektninger eller venner, og det å ha navn og adresse på forhånd kan bidra til å fremskynde immigrasjonsprosessen.

Transport og bakketransport

Det er relativt enkelt å komme seg til og fra flyplassen, og det finnes en rekke alternativer, blant annet buss, shuttleservice, taxi eller bil.

Buss

Den lokale busstjenesten, som har fått det fantasifulle navnet TheBus, kjører flere ruter til Honolulu lufthavn. Rute 20 går til sentrum av Honolulu, mens rutene 9, 40, 42, 51 og 303 har en rekke destinasjoner over hele øya Oahu.

Shuttlebuss

En bestillingstransport går fra flyplassen til et hvilket som helst reisemål på Oahu.

Drosje

AMPCO Express-taxier kjører fra Honolulu lufthavn utenfor bagasjeutleveringen i alle terminaler.

Leiebil

Siden 2021 har Daniel K. Inouye internasjonale lufthavn hatt et bilutleiefasiliteter med mer enn 4500 biler tilgjengelig for utleie.

Det er ingen togforbindelse til flyplassen, selv om det er planlagt en ny stasjon på flyplassen som skal kobles til Honolulu Rail Transit-systemet. Dette er imidlertid et pågående arbeid og forventes ikke å være i drift før tidligst i 2031.