Charlotte Douglas International Airport (CLT ) ble etablert i 1935 og har gjennomgått en rekke navneendringer i årenes løp. Den het opprinnelig Charlotte Municipal Airport, men ble omdøpt til Douglas Airport etter Charlottes tidligere borgermester Ben Elbert Douglas. I 1982 ble flyplassen omdøpt til Charlotte Douglas International Airport med IATA-koden CLT (International Air Transport Association).
Flyplassen ligger ca. 10 km vest for byen Charlotte i delstaten North Carolina og har et areal på nesten 5 600 mål, og brukes av både sivile og militære fly.
I 2019 ble Charlotte Airport rangert som den 11. travleste flyplassen i USA med over 50 millioner passasjerer i året. I 2021 hadde flyplassen klatret opp til sjetteplass på den offisielle rangeringen og er en høyborg for American Airlines, som nå står for størstedelen av CLTs flyvninger.
CLT har fire rullebaner og bare én passasjerterminalbygning med 115 gater fordelt på fem avgangshaller for sivile passasjerer.
Selv om American Airlines står for rundt 90 % av all flytrafikk på Charlotte International, er det ikke det eneste store flyselskapet som flyr til og fra flyplassen. Andre kjente flyselskaper som er til stede på CLT er Air Canada, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Lufthansa, JetBlue, Southwest Airlines og Contour Airlines.
Charlotte Municipal Airport ble etablert i 1935 og offisielt åpnet i 1936, og startet ruteflygninger i 1937. I 1941, da andre verdenskrig spredte seg over hele verden, rekvirerte U.S. Army Air Force flyplassen, omdøpte den til Morris Field og brukte den de neste årene til treningsformål. I løpet av denne perioden investerte hæren mye i forbedringer som bidro til å øke flyplassens effektivitet da den ble tilbakeført til sivil kontroll i 1946.
I 1954 ble det bygget en stor passasjerterminal i to etasjer i forbindelse med utbedringene av flyplassen, som samme år ble omdøpt til Douglas Municipal Airport. I 1956 begynte Delta Air Lines å fly fra flyplassen, og CLT hadde jevnlig over 70 ukentlige avganger. Antallet økte jevnt og trutt etter hvert som andre store flyselskaper som Eastern Air Lines, Delta Air Lines, United Airlines og Southern Airlines også begynte å fly regelmessig til og fra flyplassen.
På slutten av sekstitallet ble flyplassen ytterligere renovert, og passasjerfasilitetene ved bagasjeutlevering, gater og avgangslounger ble forbedret. En ny avgangshall åpnet i 1969, og Eastern Airlines la til flere gater i sin avgangshall i 1973.
Etter dereguleringen av flytrafikken ble passasjertallet nesten fordoblet i løpet av de to årene frem til 1980, og i 1979 ble det åpnet en sårt tiltrengt rullebane og et kontrolltårn for å møte de økende kravene som ble stilt til flyplassen.
Piedmont Airlines bestemte seg for å bruke CLT som operativt knutepunkt i 1979, og den nye terminalbygningen åpnet i 1982, samme år som den endelige navneendringen til Charlotte Douglas International Airport fant sted.
CLT fortsatte å ekspandere i årene som fulgte etter hvert som hovedterminalen ble utvidet og noen av de største flyselskapene begynte å fly til og fra flyplassen.
Selv om det bare er én terminal på Charlotte lufthavn, er den stor, oversiktlig og effektivt utnyttet. De totalt 115 utgangene er fordelt på fem avgangshaller, som alle er forbundet med billett-, bagasje- og sikkerhetsområder.
Hovedpiren i avgangshall A brukes av både American Airlines og Delta Air Lines, mens den nordlige forlengelsen brukes av Spirit Airlines, JetBlue, Air Canada, SprintAir, United Airlines og Southwest Airlines.
Avgangshall B brukes utelukkende til innenriksflyvninger med American Airlines.
I likhet med avgang B er denne avgangen forbeholdt American Airlines.
Alle internasjonale flyvninger uten forhåndsklarering i tollen rutes gjennom avgangshall D, inkludert flyvninger med American Airlines, Volaris og Lufthansa.
Hovedbasen for American Eagles virksomhet ligger i avgangshall E.
Hovedterminalbygningen på Charlotte lufthavn er rektangulær, og de fem avgangshallene sprer seg ut fra basen i en stjerneform med et bilutleiesenter i bunnen av rektangelet.
Siden flyplassen er relativt liten, er det ikke nødvendig med buss- eller skytteltrafikk mellom de fem avgangshallene, som alle ligger i kort gangavstand fra hverandre.
Uansett om en passasjer som ankommer med et internasjonalt fly, reiser med et ESTA-godkjent pass eller et amerikansk visum, er prosedyren for toll- og immigrasjonskontroll den samme.
ESTA står for Electronic System for Travel Authorization (elektronisk system for reisetillatelse ) og gjelder for borgere fra de landene som står på USAs Visa Waiver Program (VWP )-liste. Passinnehavere fra VWP-land må ha søkt om og mottatt en ESTA, som vises når passet skannes, før de reiser til USA.
Alle som ikke kvalifiserer som VWP-borgere, må ha amerikansk visum, og dette må fremvises for den vakthavende CBP-agenten (Customs and Border Protection) ved sikkerhetskontrollen på flyplassen. CBP-agenten vil undersøke visumet for eventuelle uregelmessigheter og vanligvis også stille noen spørsmål om formålet med og lengden på besøket i USA.
Uansett hvilken form for dokumentasjon som brukes, er det alltid nødvendig å deklarere matvarer, væsker, planter eller dyr i håndbagasjen eller bagasjen som oppbevares, da det er en alvorlig overtredelse å ikke gjøre dette. Det er fem sikkerhetskontroller på Charlotte International, og det kan ta litt tid å komme gjennom sikkerhetskontrollen og tollen på grunn av det stadig økende antallet passasjerer som passerer gjennom flyplassen.
Det er ingen jernbaneforbindelse til CLT fra Charlotte, så det er bare buss, taxi eller bil som gjelder til og fra flyplassen.
CATS, Charlotte Area Transit System, kjører to busser til flyplassen. Sprinter (rute 5) kjører fra ulike steder i sentrum til terminalbygningen, mens rute 60 kjører omtrent samme rute.
Drosjer kan bestilles utenfor ankomstområdet på CLT.
Leiebilavdelingen på CLT ligger i lobbyen i lobbyen på forsiden av terminalbygningen. De enkelte selskapene tilbyr ulike tjenester til ulike priser, så det er lurt å sjekke før du bestemmer deg.
Noen av de mest kjente samkjøringsselskapene opererer på CLT utenfor ankomstområdet.
Det finnes også noen biler tilgjengelig på Charlotte lufthavn, men disse er kun tilgjengelig for hoteller som deltar i flyplassens ordning for samkjøring.