Av de to flyplassene i San Francisco-området (den andre er Oakland International) er San Francisco International Airport (SFO ) den største og nest travleste i delstaten California. Flyplassen er et viktig knutepunkt for United Airlines, både for vedlikeholdsflyvninger og flyvninger over Stillehavet. Flyplassen ligger bare 21 km sør for sentrum av San Francisco i San Mateo County.
Folk lurer ofte på hvorfor San Francisco International Airport har trebokstavkoden SFO og ikke SFA eller SFI. Det er fordi International Air Transport Association (IATA) innførte et kodesystem med tre bokstaver i 1945, og flyplasser som tidligere hadde brukt en kode på to bokstaver (PH for Phoenix, LA for Los Angeles), måtte legge til en bokstav. San Francisco ble betegnet som SF, og man kan bare anta at San Francisco valgte å legge til en O i SF for å gjenspeile det faktum at navnet på den nærliggende byen endte på bokstaven O.
I 1927 leaset City and County of San Francisco bare 150 mål av datidens kubeite og startet det som var ment å være et midlertidig, eksperimentelt flyplassprosjekt. Samme år ble flyplassen offisielt døpt Mills Field Municipal Airport, og i 1930 kjøpte byen eiendommen av Mills' dødsbo og utvidet arealet til 1 112 hektar. Etter det nye tomtekjøpet ble flyplassen offisielt omdøpt til San Francisco Airport i 1930, med tillegget "internasjonal" like etter at andre verdenskrig var over.
De første flyselskapene som tok den nye flyplassen i bruk, var Western Air Express, Century Pacific Lines og Maddux Air Lines, og i 1934 kom det nystartede United Airlines til, som raskt ble det viktigste flyselskapet på SFO.
Passasjertallet økte i takt med fraktvolumet, og i 1937 ble det bygget en ny passasjerterminal, og i begynnelsen av 1939 hadde flyplassen 18 avganger per dag.
Under andre verdenskrig ble SFO brukt som opplærings- og mellomlandingsbase av både U.S. Coast Guard og Army Air Corps, og rett etter krigens slutt begynte også det store flyselskapet Pan Am å operere fra San Francisco med regelmessige flyvninger til Hawaii og videre til Fiji og New Zealand.
Selv om San Francisco lufthavn hadde hatt innenriksflyvninger siden 1930-tallet, var det ikke før i 1954 at de første direkteflyvningene til østkysten kom i gang. I 1957 hadde mange av USAs og verdens største flyselskaper regelmessige flyvninger til og fra SFO. Blant disse var store flyselskaper som f.eks:
I 1946 ble den første transkontinentale flyvningen via SFO gjennomført av Australian National Airways, som fløy fra Sydney i Australia til den kanadiske byen Vancouver via New Zealand, Fiji og Hawaii. Året etter startet Pan Am sine "jorden rundt"-flyvninger med stopp i Japan, Guam, Filippinene, Kina og andre destinasjoner over hele verden.
San Francisco internasjonale lufthavn dekker et område på litt over 5 200 mål og har fire rullebaner som ligger i en X-form. Det er fire terminalbygninger, kalt 1, 2, 3 og International, som inneholder syv avgangshaller, kalt boardingområdene A til G, med følgende plassering:
Flyplassen er diamantformet med terminal 1 i sør, terminal 2 på østsiden, terminal 3 i nord og utenlandsterminalen på vestsiden, og dette er alle de viktigste inn- og utgangene til San Francisco internasjonale lufthavn.
Selv om San Francisco internasjonale lufthavn er stor og romslig, er det relativt enkelt å komme seg fra ett sted til et annet på grunn av den sirkulære utformingen. De fleste stedene er enkle å nå til fots, og for lengre avstander kan reisende benytte seg av den gratis AirTrain-tjenesten.
Siden terminal 1 og 3 ligger ved siden av utenlandsterminalen, er det enkelt å gå til begge terminalene fra utenlandsterminalen. Mange av gangveiene er forbundet med hverandre, slik at de reisende kan bevege seg mellom fem separate avganger uten å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen.
De lengste avstandene mellom terminalene på SFO er fra den internasjonale terminalen til terminal 2 og fra terminal 1 til terminal 3, ettersom disse ligger diametralt motsatt av hverandre. AirTrain, som går hvert fjerde minutt, er et gratis transportmiddel mellom alle terminalene og stopper også ved Bay Area Rapid Transit (BART)-stasjonen for videre togforbindelser til San Francisco og andre steder.
Mange av de større flyselskapene bruker en egen terminal for avganger og ankomster, selv om noen større flyselskaper kan bruke en eller flere terminaler, mens mindre flyselskaper av og til flytter til en annen terminal. I det følgende finner du en oversikt over hvilke flyselskaper som holder til ved hvilken terminal:
AirTran Airways, Delta Air, Southwest Airlines, JetBlue og American Airlines (innkommende og utgående innenriksflyvninger).
Delta Air Lines, Alaska Airlines og Virgin America.
AirTrain kjører to linjer fra den internasjonale terminalen, der den røde linjen betjener alle terminalene og Bay Area Rapid Transit (BART)-jernbanestasjonen, mens den blå linjen også har forbindelse til BART-stasjonen samt flyplassens bilutleiekontorer og garasjer.
Sikkerheten har alltid vært streng for utlendinger som ankommer USA, og etter terrorangrepene 11. september 2001 ble det enda strengere krav til sikkerhetskontroll og tollbehandling. En sikkerhetskontroll kan ta opptil 45 minutter eller mer hvis køene er lange, og det kan ta enda lenger tid å få bagasjen gjennom tollen, særlig hvis bagasjen må åpnes for kontroll. For å fremskynde prosessen bør ankommende passasjerer sørge for at all nødvendig dokumentasjon og identifikasjon er gyldig og lett tilgjengelig.
Utlendinger som besøker USA, måtte tidligere ha visum for å reise inn i eller oppholde seg i landet, men USA har nå et elektronisk visumfritakssystem kalt ESTA (Electronic System for Travel Authorisation) som er digitalt knyttet til passet. Denne formen for elektronisk godkjent pass er obligatorisk for nesten alle passasjerer som ankommer USA, med noen få unntak, og gjelder for besøkende reisende.
Vær oppmerksom på at ikke alle ESTA-kvalifiserte borgere kan få et ESTA-pass, da det finnes unntak som gjelder. Dette gjelder blant annet reisende som
Den enkleste og rimeligste måten å komme seg til flyplassen på er med tog, men det finnes også andre alternativer.
Bay Area Rapid Transit (BART) forbinder San Francisco sentrum med stasjonen på SFO.
SamTrans-rutene 140, 292 og 398 kjører til forskjellige terminaler og steder på SFO, avhengig av rutenummeret.
Før koronavirusutbruddet gikk det en gratis busstransport fra SFO til South San Francisco Ferry Terminal. Det er ennå ikke bestemt når (og om) denne tjenesten vil bli gjenopptatt.
Privateide og -drevne busser kjører fra flyplassen til forhåndsbestilte destinasjoner. Det er ikke alltid nødvendig å reservere, men i mange tilfeller er det påkrevd, så forhåndsbestilling anbefales.
Det finnes mange drosjer på SFO, og de er tilgjengelige utenfor ankomsthallen på alle terminaler.
Samkjøringstjenester, inkludert Uber og Lyft, dekker også flyplassen, men må bestilles via den aktuelle mobilappen og et hentested må avtales.