Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Newark Liberty internasjonale lufthavn (EWR)

Flyplassen het opprinnelig Newark Metropolitan Airport og ble senere omdøpt til Newark International Airport (EWR). Nå heter den offisielt Newark Liberty International Airport, men omtales oftest bare som Newark Airport. Newark ligger på grensen mellom byene Newark og Elizabeth, og er en internasjonal flyplass og en viktig innfallsport til Europa, Asia, Oseania og Sør-Amerika.

Newark er en av tre flyplasser som betjener New York-området (de andre er John F. Kennedy International og LaGuardia), og ligger i underkant av 6,4 km sør for Newark by og ca. 14,4 km sørvest for Manhattan i New York.

Flyplasskoden for Newark er EWR, noe som kan virke litt meningsløst ettersom disse kodene vanligvis gjenspeiler flyplassens navn, for eksempel LAF for Lafayette eller OAK for Oakland. Men da IATA (International Air Transport Association) innførte flyplasskoder, ble alle koder som begynte med bokstaven N forbeholdt den amerikanske marinen, og Newark tok derfor i bruk de to andre bokstavene (EW) og la til R-en bak i bynavnet.

Ny flyplass for Newark

Tidlig på 1920-tallet fantes det to flyplasser i Newark-området: Heller Field og Hadley Field, som var base for den amerikanske luftposttjenesten. U.S. Postal Service var imidlertid ikke fornøyd med beliggenheten og mente at en flyplass nærmere New York ville være bedre egnet til formålet og dessuten mer kostnadseffektiv. Ønsket om en ny flyplass ble gjenspeilet av andre betydningsfulle bedrifter, og i 1927 ble det utarbeidet planer for en ny flyplass. Byggingen startet i midten av 1928 og omfattet blant annet gjenvinning av 68 hektar myrland og heving av bakken til to meter over havoverflaten for å hindre oversvømmelser.

Den nye flyplassen hadde en 1 600 fot lang asfaltert rullebane, og da den ble offisielt åpnet i oktober 1928 under navnet Newark Metropolitan Airport, ble den den første store flyplassen i New York-området.

I 1930 ble Newark den første flyplassen i USA som fikk et flyveledertårn og en værstasjon, og i 1952 fulgte man opp denne bemerkelsesverdige bragden ved å installere lys på rullebanen slik at de første nattflygningene i USA kunne begynne. Til tross for kritikk av flyplassens utforming fra enkelte hold, ble Newark raskt verdens travleste kommersielle flyplass på 1930-tallet, helt til den nærliggende LaGuardia åpnet dørene i slutten av 1939.

Tilbakeslag i utviklingen av EWR

Flyplassen fikk et stort tilbakeslag i sin kommersielle virksomhet da den ble rekvirert av den amerikanske hæren under andre verdenskrig og stengt for sivile og kommersielle fly. Umiddelbart etter krigens slutt kom virksomheten tilbake til Newark Airport da den ble leid ut til Port of New York Authority, som overtok driften og investerte tungt i store utbygginger, blant annet bygging av:

  • Nye hangarer
  • En ny terminalbygning
  • En ny rullebane

Til tross for at de betydelige investeringene førte til en økning i antall passasjerer og fraktvolum, skulle Newark Airport snart bli rammet av en katastrofal uflaks med tre flyulykker på bare to måneder.

  • Desember 1951 - Et Miami Airlines C-46-fly på vei til Tampa mister en sylinder under avgang, styrter ned i byen Elizabeth og dreper 56 mennesker.
  • Januar 1952 - Under innflyging til Newark styrter også et American Airlines CV-240 inn i byen Elizabeth og dreper sju mennesker på bakken og alle de 23 om bord i flyet.
  • Februar 1952 - Nok en gang rammes byen Elizabeth av en katastrofe da en DC-6 styrter etter avgang og dreper fire personer på bakken og 29 av de 63 personene om bord.

Ikke overraskende ble flyplassen stengt i flere måneder mens etterforskningen pågikk, og flyvningene ble ikke gjenopptatt før senere i 1952, men det tok lang tid å komme seg etter katastrofene, og passasjerene var nå skeptiske til å fly til eller fra Newark.

Kommersiell utvikling og utvidelse

Så sent som på begynnelsen av 1970-tallet var Newark fortsatt en moderat stor og underutnyttet flyplass, men dette endret seg da internasjonale flyvninger begynte å gå fra flyplassen. Flyplassen ble nå omdøpt til Newark International Airport, og en omfattende utbygging ble satt i gang:

  • Terminal A og B ble åpnet i 1973.
  • Terminal C ble ferdigstilt, selv om den ikke ble tatt i bruk før på midten av 1980-tallet.

Den kommersielle ekspansjonen fortsatte på 1980-tallet da People Express valgte å ta i bruk nordterminalen som terminal og hovedkontor i 1981, Virgin Atlantic begynte å fly til London i 1984 og Federal Express (FedEx) åpnet sitt andre knutepunkt i Newark i 1986. Ti år senere, i 1996, åpnet flyplassen et monorailsystem som forbandt alle terminaler, parkeringsplasser og bilutleiefasiliteter, og som senere ble utvidet til den nyåpnede jernbanestasjonen på Newark Airport.

Flyplassterminaler og tilknyttede flyselskaper

Newark lufthavn har tre terminaler, kalt A, B og C, med tre avgangshaller i hver og totalt 121 gater.

Terminal A

Terminal A er forbeholdt innenriksflyvninger og kanadiske flyvninger med JetBlue. Andre flyselskaper med base i denne terminalen er bl.a: Air Canada, Air Canada Express, American Airlines, American Eagle, Southwest Airlines og noen kortdistanseflyvninger med United Express.

Terminal B

Mange av de største utenlandske flyselskapene bruker terminal B, som også betjener JetBlues internasjonale flyvninger. Noen av flyselskapene som har base i denne terminalen er: Alaska Airlines, Aer Lingus, Air India, Air China, Allegiant Air, British Airways, Delta Air Lines, El Al, Elite Airways, Emirates, LOT, Lufthansa, Spirit Airlines, Sun Country Airlines, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal og noen internasjonale United-flyvninger.

Terminal C

Terminal C, som er den nyeste av terminalbygningene på Newark lufthavn, er forbeholdt United Airlines og det tilknyttede flyselskapet United Express.

Det pågår for tiden arbeid med å bygge om og oppgradere terminal A, som forventes å være ferdig i 2022. United Airlines vil være den dominerende aktøren i den nyoppussede terminalen, selv om Air Canada, American Airlines, Delta Air Lines og JetBlue også forventes å flytte virksomheten sin dit i løpet av de kommende månedene og årene.

Hvordan komme seg rundt på Newark lufthavn

Det finnes tre måter å komme seg fra en terminal til en annen på EWR:

AirTrain - AirTrain er en gratis tjeneste mellom terminalene.

Shuttlebuss - En shuttlebuss, som drives av United Airlines, går mellom terminal A og C. Denne tjenesten er gratis og går etter en fast ruteplan.

Til fots - Newark er en kompakt flyplass, og det er lett å komme seg til fots til alle terminalene, og det tar ikke mer enn ti minutter å gå til alle terminalene.

Sikkerhet og immigrasjon

Sikkerhets- og tollkontrollene på alle amerikanske flyplasser er strenge, og Newark lufthavn er ikke annerledes. Amerikanske statsborgere har ingen problemer med å komme gjennom toll- og sikkerhetskontrollen, men det samme gjelder ikke for utenlandske statsborgere på besøk.

USA har et Visa Waiver Program (VWP ) i regi av Department of Homeland Security (DHS) som gjelder for borgere fra førti land, inkludert Storbritannia. Selv om det ikke lenger kreves amerikansk visum, må borgere fra VWP-land ha et e-pass og en ESTA.

ESTA står for Electronic System for Travel Authorization og er i utgangspunktet en elektronisk form for visum som gir innehaveren tillatelse til å reise til USA. I ESTA-søknadsprosessen innhentes personlig informasjon og biografiske opplysninger om søkeren før det tas en beslutning om å innvilge eller avslå ESTA.

ESTA innvilges i de fleste tilfeller, men søknaden avslås hvis søkeren:

  • Har besøkt Iran, Irak, Nord-Korea, Libya, Syria, Sudan, Somalia eller Jemen siden 2011.
  • Er statsborger i Nord-Korea, Iran, Irak, Sudan eller Syria.
  • har et kriminelt rulleblad eller nylig er arrestert for alvorlige forbrytelser.

ESTA er digitalt knyttet til innehaverens pass, og selv om det er nødvendig for å reise til USA, garanterer det ikke automatisk innreisetillatelse, da denne avgjørelsen ligger hos Customs and Border Protection (CBP) i den aktuelle fly- eller sjøhavnen.

Det er ni sikkerhetskontroller (tre per terminal) på Newark lufthavn, men toll- og immigrasjonskontroller finnes bare i terminal B og C, som er de internasjonale flysentrene.

Transport og bakketransport

Fordi flyplassen ligger så nær byen Newark (og ikke så langt fra New York), er det mange og regelmessige transportmuligheter til og fra EWR.

Tog

Newark Liberty Airport Station er forbundet med flyplassen via AirTrain, og fra denne stasjonen kan du ta Amtrak-tog til New York, Philadelphia og andre byer i nordøst. New Jersey Transit-togene går også fra Newark til flyplasstasjonen, og det er også forbindelser til Penn Station på Manhattan.

Buss

New Jersey Transit kjører flere bussruter til ulike deler av Newark lufthavn, og det går ekspressbusser til New York sentrum, der bussen fra terminal A stopper på Grand Central Station.

Shuttle

Delte og private shuttlebusser kan bestilles ved ankomst til en av terminalene.

Taxi

Det finnes drosjeholdeplasser utenfor alle terminalene, men prisene til New York City kan være ganske høye, over femti dollar, eksklusive bompenger og tips.

Transporttjenester

Kun godkjente transporttjenester (Uber, Lyft) har tillatelse til å kjøre til og fra Newark lufthavn.