Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Los Angeles lufthavn (LAX)

Los Angeles lufthavn, ofte bare kalt LAX, er ikke bare den viktigste innfartsåren til Los Angeles, men også til hele delstaten California. Flyplassen ligger i bydelen Westchester sørvest for Los Angeles, ca. 30 km fra sentrum av byen. LAX er den største internasjonale flyplassen på den amerikanske vestkysten og landets nest travleste etter Atlanta International Airport, med et areal på over 3 500 mål og fire rullebaner.

LAX' historie

På grunn av flyindustriens raske ekspansjon innså bystyret og handelskammeret i Los Angeles i 1926 at byen trengte en egen flyplass, og de vurderte en rekke steder i nærheten. Man kom til slutt frem til at en 640 mål stor tomt sør for Westchester var det ideelle stedet, og siden tomten ble foreslått av eiendomsmegleren William W. Mines, fikk den navnet Mines Field.

I august 1928 ble tomten offisielt leid av byen, og flyplassavdelingen begynte arbeidet med å omdanne jordbruksland til den første landingsbanen. Bare noen måneder senere kunne flyplassen tas i bruk, selv om den første flyplassbygningen, hangar nr. 1, ikke ble bygget før året etter. Flyplassen utviklet seg raskt, og i løpet av et drøyt år ble det bygget et kontrolltårn, flere hangarer og en restaurant, og jordbanen ble erstattet med et slitesterkt allværsdekke. I juni 1930 var den nystartede flyplassen oppe og gikk og ble omdøpt til Los Angeles Municipal Airport under en innvielsesseremoni.

Bystyrets visjon

Fremtiden som bystyret i Los Angeles så for seg for den nye flyplassen, lot vente på seg, ettersom de etablerte flyplassene i Burbank og Glendale fortsatte å betjene alle de store flyselskapene. De første årene overlevde Los Angeles Municipal Airport på avgifter fra private flyeiere og flyskoler. På grunn av begrensede bevilgninger ble planene for videreutvikling av flyplassen lagt på is, og flyplassens økonomiske situasjon ble ytterligere forverret på grunn av nedgangen i antall passasjerer da andre verdenskrig brøt ut.

Krigen i Europa viste seg imidlertid å være godt nytt for den nye flyplassen, ettersom flyprodusenter i nærområdet produserte fly for de allierte, og de lokale flyskolene hadde stor etterspørsel etter pilotopplæring. Tidlig i 1942 tok det amerikanske militæret kontroll over den kommunale flyplassen, som ble brukt til å stasjonere jagerfly. Samtidig ble det publisert en masterplan for flyplassen og området rundt, og med en økonomisk støtte på 12,5 millioner dollar i ryggen bestemte mange av de store flyselskapene seg for å benytte seg av den nyoppussede flyplassen og dens fasiliteter.

Kommersiell utvikling

Med økonomisk støtte og en masterplan på plass så fremtiden lys ut for Los Angeles Municipal Airport hvis den kunne tiltrekke seg de store flyselskapene. Umiddelbart etter andre verdenskrig ble det bygget fire midlertidige terminaler for å imøtekomme den forventede veksten, og i slutten av 1946 ble det harde arbeidet belønnet da fem av de store aktørene begynte å operere på flyplassen.

De fem store var

  1. Trans World Airlines (TWA)
  2. American Airlines
  3. United Airlines
  4. Southwest Airways
  5. Western Airlines

Kort tid etter fikk disse fem selskap selskap selskap av et annet av datidens største flyselskaper, da Pan American Airways (Pan Am) også startet passasjerflyvninger på flyplassen.

Stor vekst

Med de store flyselskapene som nå brukte flyplassen, og et stadig økende antall passasjerer, var masterplanen på rett spor, og i 1949 ble flyplassen omdøpt til Los Angeles International Airport. I luftfartens barndom fikk amerikanske flyplasser en kode på to bokstaver, og Los Angeles fikk opprinnelig betegnelsen "LA". I 1947 ble det imidlertid lagt til en tredje kodebokstav, og Los Angeles International Airport fikk betegnelsen "LAX".
De fire midlertidige terminalene viste seg snart å være utilstrekkelige og ikke holde den standarden som var nødvendig for å tiltrekke seg og beholde kunder og virksomhet. Mer finansiering var nødvendig, og flyplassledelsen klarte nok en gang å sikre betydelige investeringer da et obligasjonslån på 59 millioner dollar ble sikret i midten av 1956. I løpet av de neste årene ble LAX bygget og oppgradert:

  • Terminalbygninger
  • Fasiliteter for passasjerer
  • Parkeringsområder

Dette førte til at flyplassens utforming ble endret til det den er i dag.

På begynnelsen av åttitallet ble det foretatt en større utvidelse med bygging av en vei på andre nivå, åpning av Terminal 1 og Tom Bradley International Terminal, samtidig som de eksisterende terminalene ble utvidet og modernisert. Så sent som i 2008 ble LAX utvidet enda en gang, da Tom Bradley International Terminal ble fullstendig ombygd, det ble lagt til en hall for West Gates, et parkeringshus med en kapasitet på 4 300 plasser og en Los Angeles Metro Rail-stasjon, og det er også planlagt ytterligere to terminaler i fremtiden.

LAX' flyselskaper og tildelte terminaler

Det er nå over hundre amerikanske og globale flyselskaper som bruker LAX til innenlands- og utenlandsflyvninger. De fleste av disse bruker en bestemt terminal, selv om noen større selskaper bruker mer enn én, for innkommende og utgående flyvninger. LAX har ni terminaler som er nummerert fra 1 til 8, i tillegg til Tom Bradley International Terminal (Terminal B). De nåværende terminalene er

Terminal 1

Terminal 1 betjener Allegiant Air, Air Transat, Norse, Southwest (innenriksflyvninger og internasjonal innsjekking), Sun Country og Viva Aerobus.

Terminal 2

Reserveres for innsjekking for WestJet, med sikkerhetskontroll og flyavganger i terminal 3.

Terminal 3

Delta Airlines. Innsjekking og sikkerhetskontroll for Aerolitoral og Aeromexico med bussforbindelse til terminal B for flyavganger. WestJet-flyavganger (innsjekking og sikkerhetskontroll i terminal 2).

Terminal 4

Et av de største flyselskapene, American Airlines, holder til i terminal 4, 5 og terminal B med innsjekking i terminal 4 og 5 og flyavganger i alle tre. Internasjonale ankomster håndteres i terminal B.

Terminal 5

Air Canada, JetBlue, Spirit og American Airlines. American Airlines har også innsjekking i terminal 4, men alle flyvninger går fra terminal 5. Denne terminalen håndterer kun ankommende flyvninger fra Spirit, mens utgående flyvninger går fra terminal 6.

Terminal 6

Advanced Air, Air Canada, Alaska Airlines, Horizon, Southern Air. Terminal 6 er kun for Air Canadas avganger, og alle internasjonale flyvninger med Alaska Airlines etter kl. 19.00 bruker terminal B.

Terminal 7

United Airlines, United Express.

Terminal 8

United Airlines, United Express.

Terminal B (Tom Bradley internasjonale terminal)

Terminal B er en internasjonal terminal og håndterer de aller fleste ankommende og avreisende flyvninger for mange av verdens største (og mindre kjente) flyselskaper, blant annet:

Aer Lingus, Aeroflot, Aeromexico, Air China, Air France, Air New Zealand, Air Tahiti Nui, Alitalia, All Nippon Airways, Allegiant, American Airlines, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, British Airways, Cathay Pacific Airways, China Airlines, China Eastern, China Southern, Condor, Copa, Delta Airlines, El Al Israel Airlines, Emirates Airlines, EVA Airlines, Fiji Airways, Finnair, French Bee, Hawaiian Airlines, Iberia Airlines, ITA Airways, Japan Airlines, JetBlue, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, LATAM, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Norse, Norwegian Air, Philippine Airlines, QANTAS, Qatar Airways, SAUDIA, Scandinavian Airlines, Sichuan Airlines, Singapore, Sun Country, SWISS, Turkish Airlines, Viva Aerobus, Virgin Atlantic, Volaris, Xiamen Airlines, ZIPAIR.

Det finnes også et stort antall flyselskaper som ikke har noen definert terminal for ankommende eller avgående fly.

Bevegelse mellom terminalene

LAX er en velutformet og moderne flyplass med god plass for passasjerene, og transportmulighetene mellom terminalene omfatter blant annet:
Gangveier. En rekke tunneler og underjordiske forbindelser forbinder terminal 4, 5, 6, 7, 8 og Tom Bradley International Terminal, mens det bygges forbindelser mellom terminal B, 1, 2 og 3.

Skyttelbuss - Rute A er i drift døgnet rundt, og er en skyttelbuss med hyppige avganger til alle terminalene mot klokken.
Toll og immigrasjon

Visum og visumfritak

Som på alle flyplasser og andre innreisehavner er det amerikanske toll- og grensemyndighetene (CBP ) som har ansvaret for å kontrollere personer og varer som ankommer USA. Den potensielle risikoen for terrorangrep på amerikansk jord tas svært alvorlig, og CBP-agenter utfører sine inspeksjonsoppgaver grundig og omhyggelig. For hjemvendte amerikanske statsborgere er det tilstrekkelig med gyldig pass, legitimasjon med bilde og boardingkort, men for utenlandske besøkende kreves det mer.

Allerede før de lander i USA, blir passasjerene kontrollert av Transportation Security Administration (TSA), som foretar bakgrunnssjekk av enkeltpersoner og sjekker bagasjen for forbudte eller farlige gjenstander. Når passasjerene har vært gjennom TSA-screening, må de gjennom en CBP-agent som kontrollerer passasjerens dokumentasjon, som kan være enten:

Et gyldig ESTA-godkjent pass. ESTA står for Electronic System for Travel Authorization og er en digital godkjenning for innreise til USA som er elektronisk knyttet til passet.

Hvis du ikke har ESTA, må du ha et gyldig immigrant- eller ikke-immigrantvisum som er utstedt av landet du bor i eller er statsborger i, og som er godkjent av den aktuelle amerikanske ambassaden.

Transport og bakketransport

LAX ligger bare 16 km fra Los Angeles sentrum, og det finnes flere alternativer for reisende som skal til eller fra flyplassen.
Tog. Det går for øyeblikket ingen direkte togforbindelse mellom Los Angeles og LAX. LAX Shuttle Route G tilbyr imidlertid en gratis bussforbindelse fra Aviation/LAX-stasjonen på Los Angeles Metro C-linjen til flyplassen.

Busser og skyttelbusser

Passasjerer som ankommer flyplassen har flere busser å velge mellom, og hvilken som passer best avhenger av reisemålet.
LAX Flyaway kjører fra flyplassen til Van Nuys via Union Station.

Antelope Valley Airport Express betjener Newhall og Palmdale med Lancaster som sluttdestinasjon.

Central Coast Shuttle dekker kystbyene Ventura, Santa Barbara, Buellton og Santa Maria.

Mickey's Space Ship Shuttle kjører til Huntington Beach og San Clemente med stopp ved populære steder som Universal Studios og alle hotellene i Disneyland Anaheim.

Shuttle One er en annen bussrute som betjener Disneyland og hoteller i Anaheim-området.

Santa Barbara Airbus har endestasjon i Santa Barbara med stopp i Goleta og Carpinteria.

Shuttle 2000 er det beste alternativet for Disneyland og John Wayne Airport i nærheten av Santa Ana.

Ventura County Airporter tar reisende til kysten nordvest for LAX og byene Ventura og Oxnard.

En rekke hoteller i og rundt Los Angeles tilbyr også egne shuttletjenester til og fra LAX, og informasjon om rutetider og hentested kan fås fra det aktuelle hotellet.

Drosje og samkjøring

Det er kun autoriserte drosjer og samkjøringsselskaper som har tillatelse til å kjøre på LAX. Drosjer kan hentes på tre forskjellige holdeplasser:

  • På LAX-it-området ved siden av terminal 1.
  • På parkeringsområde 3 mellom terminal B og terminal 3.
  • Ved enden av terminal 7

Samkjøringsselskaper som Lyft, Uber og Opoli finnes også på LAX, men passasjerene må sørge for å laste ned den aktuelle appen på smarttelefonen før de bruker disse tjenestene.