Sjekk ESTA-status
ESTA nyheter, informasjon og hjelp.

Guide til Denver internasjonale lufthavn (DEN)

Denver lufthavn (DEN), som lokalt er kjent som DIA (Denver International Airport) og hovedsakelig betjener Denver-området i delstaten Colorado, dekker et område på over 33 000 mål, noe som gjør den til Nord-Amerikas største flyplass. Flyplassen ligger 25 miles (40 km) fra Denver sentrum og nærmere Aurora City, der mange av de flyplassrelaterte tjenestene er lokalisert.

Denver International ble åpnet relativt nylig, i 1995, og flyr i dag til mer enn 215 destinasjoner i USA og resten av verden, med rundt 25 flyselskaper. Flyplassen er et viktig knutepunkt for både Frontier Airlines og United Airlines og en viktig base for Southwest Airlines.

De siste årene har Denver International konsekvent vært blant de ti travleste flyplassene i USA og blant de tjue travleste i verden.

Denver lufthavn har IATA-koden DEN(International Air Transport Association).

DEN-flyplassens historie

Denver International Airport ble bygget for å erstatte den nå nedlagte Stapleton International Airport, som ikke lenger kunne håndtere den stadig økende flytrafikken. På 1960-tallet var Stapleton den sjette travleste flyplassen i USA, men trange terminalbygninger og tettpakkede rullebaner ga ikke rom for utvidelser, og forsinkelser og driftsforstyrrelser ble normen.

Tidlig på 1980-tallet var situasjonen blitt kritisk, og Denver Regional Council begynte å undersøke muligheten for å bygge en helt ny flyplass. I 1983 ønsket den nye borgermesteren i Denver, Federico Peña, å utvide den eksisterende Stapleton-flyplassen, men planen ble avvist av innbyggerne i nabofylket Adams County på grunn av bekymring for støyforurensning.

I 1988 ble det inngått en avtale med innbyggerne og myndighetene i Adams County om å bygge en ny flyplass på en ny tomt 25 miles fra Denver City, og byggingen startet i slutten av 1989. Den opprinnelige planen var å åpne i 1993, men forsinkelser førte til at åpningsdagen ble utsatt først til desember 1993 og deretter til mars 1994. Ytterligere forsinkelser og en streik førte imidlertid til at åpningen igjen ble utsatt til mai samme år. Da den nye flyplassen ble åpnet i mai for Denvers pressekorps, fungerte ikke det mye omtalte automatiske bagasjehåndteringssystemet som det skulle, og bagasje, klær og personlige eiendeler ble kastet ut av karusellene og spredt utover gulvet. Hele 16 måneder etter planen og nesten 2 milliarder dollar over budsjettet ble Denver International Airport endelig offisielt åpnet i februar 1995.

Ettersom Denver hadde erstattet den travle Stapleton-flyplassen, var det stor aktivitet fra første stund, og det ble snart nødvendig å utvide flyplassen. En sjette rullebane ble lagt til i 2003, og med en høyde på 16 000 fot kunne de ekstremt store Boeing 747-8 og Airbus A380 ta av og lande.

Etter tidligere å ha nektet å bruke Denver lufthavn på grunn av en avgiftskonflikt, begynte Southwest Airlines å fly fra flyplassen i 2006. Southwest har utvidet virksomheten på DEN de siste årene og er nå det nest største flyselskapet som flyr fra Denver lufthavn etter United Airlines.

Løpende forbedringer

I løpet av de siste femten årene har det blitt bygget et nytt hotell og et transittsenter på flyplassen, og i 2016 begynte pendlertogene å gå mellom Denver lufthavn og Union Station. I 2018 ble Jeppesen-terminalen totalrenovert og ominnredet for å modernisere billett- og innsjekkingsområdene og flytte enkelte sikkerhetskontroller.

Utviklingen av avgangshallene og Jeppesen-terminalen er en pågående prosess på Denver International uten noen endelig sluttdato, men når den er ferdig, skal DEN kunne håndtere mer enn 100 millioner passasjerer i året.

DENs flyplassutforming

Til tross for størrelsen og flytrafikkvolumet har Denver International Airport bare én terminalbygning med bare tre avgangshaller. Jeppesen-terminalen, oppkalt etter Elrey Borge Jeppesen, en pioner innen flysikkerhet, er delt inn i to seksjoner: Terminal Øst og Terminal Vest.

De tre avgangshallene, kalt A, B og C, har til sammen 179 gater fordelt på følgende måte:

Avgangshall A - 60 gater
Avgangshall B - 72 utganger
Avgangshall C - 47 utganger

Avgangshall A kan nås via en gangbro fra terminalbygningen, mens de andre hallene må nås med flytoget som betjener alle tre hallene. Alle utenlandspassasjerer (som ikke er forhåndsklarert) går gjennom immigrasjon og toll i avgangshall A.

Internasjonale ankomster til DEN

Passasjerer på internasjonale flyvninger som ankommer Denver lufthavn, går inn gjennom A-gatene. Herfra kanaliseres de inn i Jeppesen-terminalen, der skrankene til Customs and Border Protection (CBP) er plassert. Her kontrolleres alle pass og visum, og CBP-agenten kan stille en rekke rutinemessige spørsmål i forbindelse med besøket.

VWP-reisende

Innbyggere fra land som er med i USAs Visa Waiver Program (VWP ), må ha et gyldig pass som er ESTA-godkjent (Electronic System for Travel Authorization). Dette er en digital form for visum som vises når passet skannes, og som er tilgjengelig for statsborgere fra 41 land, blant annet: Andorra, Australia, Østerrike, Belgia, Brunei, Chile, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Israel, Italia, Japan, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Republikken Malta, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Sør-Korea, Spania, Sverige, Sveits, Taiwan, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn.

Reisende som trenger visum

Innbyggere i land som ikke er kvalifisert eller som har fått avslag på ESTA, må i stedet ha et amerikansk visum som er utstedt av en amerikansk ambassade eller et konsulat.

Innehavere av ESTA-godkjente pass slipper vanligvis gjennom immigrasjonskontrollen med bare en skanning, mens amerikanske visuminnehavere må personlig fremvise passet og visumet for kontroll og i tillegg svare på en rekke spørsmål om besøket. Dette vil uunngåelig forlenge ventetiden i køen før man eventuelt får tillatelse til å reise videre.

Når de internasjonale reisende har passert immigrasjonskontrollen, går de videre til bagasjeutleveringen. Eventuelle matvarer, planter eller biologisk materiale må deklareres til den vakthavende tolleren, og det samme gjelder gjenstander som er oppført på de amerikanske myndighetenes forbudsliste. Reisende med visum må fylle ut et tolldeklarasjonsskjema (vanligvis på flyet), og dette skal vises til tjenestemannen på vakt. Det er ikke nødvendig å fylle ut et tolldeklarasjonsskjema for ESTA-reisende.

Transfer og bakketransport

Denver internasjonale lufthavn har bare én terminalbygning og tre avgangshaller, så det er ganske enkelt å bevege seg rundt på flyplassen. Avgangshall A ligger nærmest terminalen og kan nås til fots, mens avgangshall B og C ligger lenger unna og krever en kort togtur med flyplassens Automated Guideway Transit System, som også har forbindelse til avgangshall A. Togene går hvert 2. eller 3. minutt i rushtiden, og reisetiden bør være maksimalt tre minutter, selv for de lengste turene.

Det finnes flere måter å komme seg til og fra Denver lufthavn på:

Tog

Regional Transportation District (RTD) A Line-toget går omtrent hvert kvarter fra Union Station i Denver sentrum til flyplassen. Fra Union Station er det videre forbindelser med regionale og lokale busser, bybane og Amtrak.

Buss

RTD kjører også ekspressbussen SkyRide fra Boulder og Arapahoe County samt rute 104L til og fra Thornton. To andre RTD-busser, rute 145X og 169L, kjører fra henholdsvis Denver-forstaden Brighton og byen Aurora.

Skyttelbusser

Besøkende som ikke har noe imot å dele, og som har et stramt budsjett, kan benytte seg av en av de mange skyttelbussene eller varebilene som kan bestilles på Denver internasjonale lufthavn.

Drosjer og samkjøring

Drosjer og Uber-biler til og fra flyplassen er ikke billige, men det er rikelig med dem, og du finner drosjeholdeplasser utenfor både den østlige og vestlige delen av Jeppesen-terminalen.