Redigert: jan. 21, 2024
Å reise til USA med fly kan være en givende opplevelse som byr på muligheter for opplevelser, forretninger og kulturutveksling. For reisende med nedsatt funksjonsevne er det viktig å vite at flyreiser til USA er underlagt regler som sikrer tilgjengelighet og tilrettelegging. I denne artikkelen finner du en omfattende veiledning om flyreiser til USA for personer med nedsatt funksjonsevne, som tar for seg planlegging, flyplassprosedyrer, innkvartering om bord og ankomst.
Americans with Disabilities Act slår fast at en person har en funksjonsnedsettelse hvis han eller hun har en psykisk eller fysisk funksjonsnedsettelse som i betydelig grad begrenser en eller flere viktige livsaktiviteter. Den gode nyheten er at ACAA (Air Carriers Act) gjør det ulovlig for flyselskapene å forskjellsbehandle passasjerer på grunn av deres funksjonsnedsettelse. Det er DOT (The Department of Transportation) som har ansvaret for å håndheve denne loven, som gjelder alle flyvninger i, fra eller til USA.
Loven krever også at alle flyselskaper tilbyr passasjerer med nedsatt funksjonsevne visse typer assistanse. Listen omfatter blant annet hjelp til å laste opp og oppbevare hjelpemidler, rullestol eller annen type assistanse ved ombordstigning, avstigning eller påstigning på en annen flyvning, og hjelp til å finne en bestemt type sitteplass som den funksjonshemmede trenger. Dette gjør det mulig for funksjonshemmede reisende å fly til nesten alle internasjonale destinasjoner, forutsatt at de gjør de nødvendige forberedelsene. Enkelte typer funksjonshemmede reisende, for eksempel personer med hørselstap, synstap, bevegelseshemninger eller kognitive funksjonshemninger, kan ha behov for spesiell, individuell oppfølging.
Før du bestiller en reise til USA, bør funksjonshemmede reisende vurdere den potensielle reiseruten i samråd med en spesialisert turoperatør eller et reisebyrå for å finne ut om det er noen utfordringer ved å reise med en funksjonsnedsettelse. For det andre bør du diskutere reisen med en helsepersonell for å få anbefalinger. For det tredje bør du planlegge alle aspekter av reisen og bestille overnatting som er tilpasset dine behov.
I henhold til ACAAs retningslinjer er flyselskapet forpliktet til å oppfylle en rekke spesifikke tilgjengelighetskrav når en passasjer med nedsatt funksjonsevne ber om assistanse. Eksempler på dette er: tilgang til flydøren (helst via en bro på samme nivå), et sete med armlener som kan fjernes, og et sete ved midtgangen. Fly med færre enn 30 seter er vanligvis unntatt fra de ovennevnte kravene.
For fly med mer enn 60 seter er det obligatorisk å tilby rullestol om bord (midtgangssete), og personalet må hjelpe til med å flytte rullestolen fra setet til toalettet. Flyselskapets ansatte må ikke flytte passasjerer fra en rullestol til en annen, fra en rullestol til et sete i flyet eller fra en rullestol til et toalettsete. De er heller ikke pålagt å hjelpe passasjerene med toalettbesøk, mating eller utdeling av medisiner.
Det er bare bredkroppsfly med to eller flere midtganger som er forpliktet til å tilby fullt tilgjengelige toaletter. Passasjerer med funksjonsnedsettelser som trenger hjelp, bør reise sammen med en ledsager. Flyselskapene har imidlertid ikke lov til å gjøre det obligatorisk for personer med nedsatt funksjonsevne å fly med ledsager.
Flyselskapene har heller ikke lov til å kreve at passasjerer med nedsatt funksjonsevne skal varsles på forhånd. De har imidlertid lov til å kreve maksimalt 48 timers forhåndsvarsel og 1 times tidligere innsjekking for bestemte typer innkvartering som krever tid til forberedelser, for eksempel følgende:
Det amerikanske transportdepartementet har en gratis hotline. Nummeret for talesamtaler er 800-778-4838 og for TTY-samtaler 800-455-9880. Disse numrene er bemannet fra kl. 9.00 til 17.00 (ET) på hverdager, unntatt føderale helligdager. Personalet på disse kontaktlinjene kan hjelpe flyreisende med tidskritiske spørsmål knyttet til funksjonshemming og også gi generell informasjon til publikum om rettighetene til funksjonshemmede flyreisende.
Vær oppmerksom på at standarder for tilgjengelighet for reisende med nedsatt funksjonsevne varierer fra land til land. Noen land har for eksempel ingen lovgivning som pålegger flyselskapene å tilrettelegge for funksjonshemmede. Ta kontakt med flyselskaper, cruiseselskaper, hoteller og reisebyråer for å finne ut mer om tilgjengelige tjenester under reisen og på reisemålet. Hvis du har et tjenestedyr, for eksempel en førerhund, bør du også finne ut mer om hvilke tjenester som er tilgjengelige for ham eller henne. Hvis du har en lærevanske eller intellektuell funksjonsnedsettelse, bør du snakke med en relevant organisasjon som har spesialisert seg på å arrangere reiser for personer med lignende funksjonsnedsettelser. Hvis du er amerikansk statsborger, bør du vurdere å melde deg inn i STEP, Smart Traveler Enrollment Program. Da vil du motta reiseråd og sikkerhetsoppdateringer i sanntid. Hvis du melder deg inn i programmet, blir det også enklere for det amerikanske konsulatet eller ambassaden å hjelpe deg hvis det skulle oppstå en nødsituasjon.
Hvis utenlandsreiser ikke dekkes av den lokale helseforsikringen din, anbefaler det amerikanske utenriksdepartementet på det sterkeste at du kjøper en tilleggsforsikring som dekker medisinsk evakuering hvis det skulle bli nødvendig.
Som reisende bør du alltid ha med deg følgende: et brev fra helsepersonell som inneholder viktig medisinsk informasjon, for eksempel om helsetilstanden din, hvilke medisiner du tar og mulige komplikasjoner. Du bør også alltid ha med deg informasjon om medisinsk varsling.
Når du er ute og reiser, bør du alltid sørge for å ha med deg nok reseptbelagte medisiner for hele reisen, samt ekstra medisiner hvis det skulle oppstå forsinkelser når du kommer hjem for å få tak i mer medisiner. Ikke oppbevar reseptbelagte medisiner i en pilleeske, men oppbevar dem i riktig merket beholder i tilfelle de blir undersøkt av sikkerhetskontrollen på flyplassen eller Customs and Border Protection (CBP).
Enkelte typer reseptbelagte medisiner som er ulovlige i USA, kan være lovlige i hjemlandet ditt, eller omvendt. Alle livskritiske medisiner bør ledsages av en legeerklæring. Du kan ringe eller sende e-post til utenlandske konsulater eller ambassader for å få mer informasjon om eventuelle restriksjoner.
Reisende som reiser inn i USA, kan ringe hjelpelinjen som drives av TSA (Transportation Security Administration) for å få hjelp i forbindelse med medisinske tilstander eller funksjonshemninger. På TSAs nettsted finner du informasjon om prosedyrer, retningslinjer og sikkerhetskontroller.
Sjekk også om det finnes spesielle regler for utstyr som bærbare maskiner, rullestoler, respiratorer, batterier og oksygen. Vurder heller å leie medisinsk utstyr og/eller rullestoler på reisemålet. Dette krever at du gjør noen undersøkelser om leverandører av medisinsk utstyr og rullestoler i den amerikanske delstaten du besøker. Hvis du vil ha et par lenker til leverandører av medisinsk utstyr i utlandet, kan du besøke nettstedet til Mobility International (MIUSA) eller nettstedet til European Network for Accessible Tourism (ENAT).
Ta kontakt med USAs ambassade eller konsulat for å få mer informasjon om eventuelle kulturelle forskjeller og andre restriksjoner når det gjelder tjenestedyr. Prøv å få så mye informasjon som mulig om vaksinasjoner, karantene og hvilken type dokumentasjon som kreves i den staten du besøker. Det kan også være nyttig å ta kontakt med din lokale veterinær for å få tips om hvordan du reiser til USA med et servicedyr. For det tredje, før du bestiller bord, bør du sjekke med hotellet eller hotellene på reisemålet for å forsikre deg om at de aksepterer servicedyr.
Kongressen vedtok Air Carrier Access Act eller ACAA i 1986 for å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne ikke diskrimineres og behandles på en måte som er forenlig med sikker transport av andre flypassasjerer. Bestemmelsene som er godkjent av Department of Transportation (DOT), gjelder for alle flyvninger med amerikanske flyselskaper, samt flyvninger med utenlandske flyselskaper til eller fra USA.
Amerikanske bedrifter eller organisasjoner som arrangerer turer eller programmer om bord på cruiseskip, har visse forpliktelser når det gjelder tilgjengelighet for reisende med nedsatt funksjonsevne, uavhengig av om skipet er registrert lokalt eller utenlands. Alle personer med nedsatt funksjonsevne bør imidlertid først bekrefte med det cruiserederiet de ønsker å reise med, at de nødvendige eller ønskede varene eller tjenestene er tilgjengelige før de bestiller. Det finnes også en rekke reisebyråer og cruiseoperatører som er spesielt tilrettelagt for reisende med spesielle behov.
En rekke utenlandske flyselskaper har regler som er de samme eller lignende som de amerikanske, basert på retningslinjene til International Civil Aviation Organization (ICAO). Disse retningslinjene er imidlertid ikke nøyaktig de samme som de som er definert i amerikansk lovgivning. I tillegg kan implementeringsnivået variere fra sted til sted og fra flyselskap til flyselskap.
Flyselskaper som tilbyr informasjons- og reservasjonstjenester per telefon til allmennheten, må sørge for at disse tjenestene også er tilgjengelige for hørselshemmede eller døve via en telekommunikasjonsformidlingstjeneste, TCD (telecommunications device for the deaf) eller annen teknologi.
Som en del av Air Carrier Access Act krever transportdepartementet at alle flyplassterminaler som mottar økonomisk støtte fra den føderale regjeringen, skal sikre eller muliggjøre teksting med høy kontrast.
Teksting er obligatorisk til enhver tid på TV-er og andre audiovisuelle skjermer som kan vise teksting, og som er plassert i fellesområder i flyplassterminalen som passasjerene har tilgang til, inkludert billettområdet, gateområdet, passasjerlounger og leide kommersielle restauranter og butikker.
TSA har utarbeidet et program for kontroll av funksjonshemmede reisende og deres utstyr og hjelpemidler. Programmet tillater reseptbelagte medisiner og andre væsker som er nødvendige for personer med funksjonshemninger og medisinske tilstander.
Funksjonshemmede reisende eller personer som lider av medisinske tilstander som kan påvirke TSA-screening, har rett til å bruke varslingskort når de kommuniserer med betjenten. Lesere kan finne ut mer om TSAs retningslinjer for funksjonshemmede reisende på følgende nettsted: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures.
I likhet med andre personer som lider av funksjonshemminger eller andre medisinske tilstander, kan hørselshemmede eller døve passasjerer gi TSA-betjenten et varslingskort eller et annet medisinsk dokument som forklarer tilstanden deres og informerer ham eller henne om behovet for hjelp i screeningprosessen.
Reisende med funksjonsnedsettelser trenger ikke å ta av seg eksterne cochleaimplantater eller høreapparater. Det kan imidlertid være nødvendig med ekstra kontroll, for eksempel inspeksjon av apparatene eller kroppsvisitering, hvis hjelpemidlene utløser sikkerhetsalarmer.
I henhold til ACAAs regler er det i dag obligatorisk for hørselshemmede og døve å identifisere seg for å sikre at de får tilgjengelig informasjon. Passasjerinformasjon, for eksempel informasjon om endringer i rutetider, gateplassering, forbindelser og bagasjeutlevering, må formidles i tide via en tilgjengelig kommunikasjonsmetode til personer som har oppgitt at de har nedsatt hørsel.
Personer med nedsatt hørsel må identifisere seg for flyselskapets ansatte ved kundeskranken eller i gateområdet, uavhengig av om de har gjort det tidligere i billettområdet. Denne regelen krever ikke tegnspråktolk for å sikre at en døv passasjer får all relevant informasjon.
Flyselskapene er pålagt å sørge for visse tilpasninger for passasjerer med nedsatt funksjonsevne. Dette kan omfatte assistanse med å oppbevare og hente håndbagasje, gå på toalettet og forflytte seg til og fra setene. Hvis du har behov for ytterligere tilrettelegging, for eksempel en stol ved midtgangen eller en bestemt seteplassering, må du informere flyselskapet om dette når du bestiller flyreisen.
For reisende med hørsels- eller synshemming tilbyr mange flyselskaper tilgjengelige underholdningsalternativer om bord, for eksempel teksting eller synstolking. Hvis du bruker rullestol, kan de fleste flyselskaper oppbevare sammenleggbare rullestoler om bord, og noen fly er utstyrt med rullestol om bord.
På mindre fly er det ikke alltid noen jetway, noe som betyr at passasjerer som bruker rullestol, må løftes opp eller ned trappene manuelt, selv om en rekke flyplasser i dag bruker heis eller personløfter.
For å gjøre ombordstigning og avstigning enklere, må reisende med nedsatt funksjonsevne normalt ha et sete ved midtgangen. Reisende bør imidlertid spesifikt opplyse om at de ønsker et sete ved midtgangen, først når de bestiller billettene og deretter ved innsjekkingsskranken på flyplassen.
ACAA har fastslått at flyselskapene ikke har lov til å nekte passasjerer å reise på grunn av funksjonsnedsettelse. Det finnes imidlertid et par unntak. Flyselskapet har lov til å nekte transport hvis det å transportere personen ville være i strid med sikkerhetsreglene til FAA (Federal Aviation Administration), eller hvis det ville sette andre passasjerers sikkerhet eller helse i fare.
Det er obligatorisk for flyselskapene å godta en erklæring fra en passasjer om at han eller hun er selvhjulpen. Bare under spesielle omstendigheter kan det kreves en skriftlig legeerklæring fra passasjerens lege om at han eller hun er i stand til å gjennomføre flyvningen på en sikker måte uten å sette andre passasjerer i fare eller ha behov for ekstraordinær medisinsk behandling.
En legeerklæring kreves normalt hvis en person trenger oksygen eller båre, ønsker å reise med det som kan være en smittsom sykdom, eller hvis det er rimelig å forvente at hans eller hennes medisinske tilstand vil påvirke flyreisen.
Å reise til USA med fly med nedsatt funksjonsevne krever nøye planlegging og koordinering, men med de rette forberedelsene og kunnskap om rettighetene dine kan det bli en behagelig og hyggelig opplevelse. Flyselskaper og flyplasser i USA er utstyrt for å tilby nødvendig tilrettelegging og assistanse, slik at reisende med funksjonsnedsettelser har tilgang til de samme mulighetene som andre passasjerer. Ved å sette deg inn i hvilke tjenester som er tilgjengelige og ivareta dine behov, kan du få en vellykket og tilfredsstillende reise til USA.