Redigert: jan. 20, 2024
ESTA-søknaden, eller visumfritakssøknaden, kan virke som en enkel søknad, men det er likevel ganske vanlig å gjøre feil. De vanligste feilene er feil fødselsdato, passets utløps-/utstedelsesdato eller passnummer. Hvis du oppdager at du har gjort en feil i ESTA-søknaden, vet du hva du skal gjøre (se videoen for en kort oppsummering):
Hvis du har gjort en feil på spørsmål 1 i ESTA-søknadsskjemaet, kan du vente 24 timer og prøve å sende inn en ny søknad. Hvis du har svart feil på spørsmål 2 - spørsmål 9, må du ringe US Customs and Border Patrol på +1 (202) 325-8000 eller sende en e-post til ESTAs tekniske team via nettsiden deres og informere dem om feilen: https://help.cbp.gov/s/article/Article-ContactUs?language=en_US.
Hvis du har gjort en feil i et av feltene nedenfor eller i et av spørsmålene om berettigelse, må du sende inn en ny søknad. Disse feltene er listet opp og beskrevet hver for seg nedenfor.
Etter at du har sendt inn ESTA-skjemaet, er de eneste feltene du kan endre - "Adresse mens du er i USA" og/eller "E-postadresse".
Hvis du har et pass fra et land som er berettiget til visumfritak og ønsker å få en ESTA for turist-, forretnings-, medisinske eller transittformål, kan du komme i gang med søknaden din, ellers kan du gå til FAQ for å lære mer om ESTA.